[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Bevis för att sf-fans kände till Lennart Svenssons fascism

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 9 Jun 2014 21:43:33 +0200

Rickard:
  Betydelsen av det är mycket begränsad. Folk klickar "vänförfrågningar" hit
och dit, hux flux, hipp som happ, utan egentlig betydelse.
  Försöker fundera ut vem det kan vara. Kommer inte på någon. Han kanske inte
är så välkänd och därför får jag inget uppslag? Du får gärna ange namnet p*
d*tta v*s. (Så kan det avgöras om det är av någon betydelse eller ej.)

  Jag träffade FG på Euroconen 2011 och vi snackade en hel del. Jag fick inget
intryck av att han var lagt åt t ex SD-hållet. En ganska dynamisk person men
också "flummig" och anarkistisk. Pundskalle? Tja,kanske hade han rökt växtdelar
i sitt liv, men inte när vi möttes, och jag tyckte att han var sammanhängande,
men liksom...tja.anarkistisk, "konstnärlig" om du förstår vad jag menar.
SD-typ? Aldrig i livet.

Alltså, jag förstår inte riktigt vad det är för tes du driver. Det verkar som
om du hävdar att det skulle ha varit välkänt i sf-fandom i allmänhet att LS var
en rasist, SD-anhängare, t o m SvP/NS Front, osv men att det "förtigits". Vad
skulle motivet för det vara? Jag undrar. Skulle det vara att fandom gillar
rasism, så att en i gänget pratar så vore inget ovanligt? Det är extremt
osannolikt. Eller skulle motivet vara att att fandom skäms så mycket för detta
svarta får att man inte vill skämmas, därav en sorts tysthetens konspiration?
Också extremt osannolikt. Dyker ämnet upp finns alltid någon, några som lyfter
på locket.
  Nej, det är helt enkelt så att det LS trasslade in sig i (om nämnt även
utomlands, inte minst i Norge, som drabbades av Breivik) hamnade "under
radarn". Det som stod i svenska tidningar nämnde aldrig namn. Karln har
begränsat med läsare på sin hemsida, och även om några få i fandoms periferi
fanns som läsare verkar de inte ha läst så mycket eller reagerat på det.
  Det finns ingen konspiration för att "tysta" sådana här dumheter. Det finns
en parallel historia. Under tidigt 80-tal dök en känd fan (vi kallar honom B)
upp i nazistanklagelser på t o m Expressens löpsedel. Denne B är en känd
närmast anarkist (lutning vänster) som gjorde ett fanzine vars modus operandi
var att avslöja olika periferigrupper: UFO-folk, New Age, och i ett nummer en
patetisk liten nationalistgrupp lutande åt nazism i hans hemstad. Det blev som
sagt stora rubriker (löpsedlar t o m) och B anklagades för att sympatisera med
gruppen som han egentligen *avslöjade*.
  Inte på något sätt doldes eller tystades denna historia i fandom. Blev
omskriven i många år.
  Varför skulle något liknande senare plötsligt bli något som skulle "tystas"
(av dessutom obegriplig anledning)?
  Tror du att sf-fans sympatiserar med LS, SD och rasism? Numera verkar de
flesta i fandomen luta åt vänster (tippar ca 2/3) så varför skulle de vilja
hålla tyst snarare än att hudflänga?

--Ahrvid

Ps Detta långa resonemang, med utförliga argument, lär bemötas av korta
kommentarer om att jag är "sf-nörd" och "korkad" och "blånekar". Får man väl ta.

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,