[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Behöver planeter med liv en måne?

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 21 Apr 2014 01:55:22 +0200

Fabbe:
  Som Rickard varit inne på behöver inte cellen dyka upp fix och färdig av en
slump. Det finns biokemiska strukturer mycket enklare än celler som sedan via
olika utvecklingslinjer så småningom kan evolvera till celler.

  1) Vad vi för molekyler kallar "vänster-" eller "högerhänthet" är
godtyckligt. Molekyler har inga händer. Det vore egentligen mer logiskt att
tala om X- och Y-symmetrier. De flesta molekyler är asymmetriska. Assymmetri åt
ett håll blir X-hänthet, och den spegelvända varianten blir Y-hänthet.
  2) Komplexa organiska (= kolföreningar) molekyler skapas på jorden till
övervägande del av biologiska processer och de processerna föredrar en viss X-
eller Y-hänthet. Det är alltså ingen slump att molekyler av en viss symmetri
dominerar eftersom de är producerade av ett system som gynnar viss symmetri.
  3) Funnes en extern, hållfast teoretisk definition på vad som var X- eller
Y-hänthet skulle vi nog finna att det är ganska 50/50 mellan X- och Y-hänthet
mellan molekyler av olika föreningar. (För molekyler av samma forening
dominerar en viss symmetri, då de är produkter av biokemiska system som gynnar
ena sidan.) Men helt godtyckligt för vi begreppsmässigt över alla molekyler som
är kompatibla med med "vår" biokemi till ena sidan och säger att de är av samma
"hänthets"-klass. Men det är egentligen bara en tankemässig uppdelning mellan
vad som är symmetriskt kompatibelt respektive inkompatibelt.
  Nå, vi kan gissa, men skulle vi hitta något på Mars eller höra otvetydiga
SETI-signaler blir det mer än gissningar. Teoretiska studier av biokemi kan
också hjälpa till att få reda på mer om uppkomst av liv. Kanske superavancerade
biokemiska simuleringar i superdatorer?

  Det är om liv visar sig ovanligt som man kunde dra slutsatsen att stjärnresor
är svåra eller omöjliga. Så ur den aspektet borde du tvärtom hoppas på att liv
är vanligt!
  Det här om att civilisationer (eventuellt?) har begränsad livslängd är en
faktor i Drake-ekvationen. Där får vi också gissa. Men att liv iaf tills vidare
visat sig ovanligt behöver inte betyda att civilisationer måste utplånas eller
utplåna sig (atomkrig, utsluppen grå nanogegga, astroidnedslag?). Det kan också
betyda att liv har svårt att utvecklas, men utan att det är så svårt att det är
omöjligt.
  Vår nuvarande teknologi gör att det kan finnas hundratals civilisationer bara
i Vintergatan utan att vi kan upptäcka dem! Våra radioteleskop är inte så
känsliga som många kanske tror. Vi samlar på oss en massa avlyssningsdata som
inte kan och har analyserats. (Därför projekt som Seti@Home som försöker hjälpa
till med den flaskhalsen.) Civilisationer på vår nivå eller något över den, kan
inte sända radiosignaler vi kan höra från större delen av galaxen.
  Vi behöver större, känsligare radioteleskop som lyssnar mer och mer
datorkraft för analyserna.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /