[SKRIVA] Re: [SKRIVA] B-O Ringberg död

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Nov 2012 23:37:18 +0100

Kommentar till Rickard och Bertil, utan att jag iofs citerar något.
  Är ni tokiga! Har ni helt glömt att undertecknad gjort en stor encycklopedi
om svensk sf-fandoms historik? Kallad Fandboken och tillgänglig här:

http://www.lysator.liu.se/~unicorn/fandom/fanzines/fandboken/0.91.txt

Det är en text på över en halv MB och jag lade ned massor av jobb på den. (Om
jag minns rätt finns version 0.92 och 0.93 också, med smärre ändringar, men de
hamnade inte på nätet av skäl jag inte minns - jag var väl lat. I alla fall är
det svensk sf-fandoms historia fram till ca 1992 - komplett, all included.)
  Fandboken står i en "gammal textversion" där svenska åäö ersätts med andra
"lediga" tecken inom dåtida 7-bitars ASCII-tabell ("måsvingar", snedstreck
osv). Under tidigt 90-tal var det vanligt att svenska tecken skrevs så. Jag har
umgåtts med planer på att uppdatera Fandboken, men ju längre tiden gått desto
mer har jag insett hur mycket som borde tilläggas. (Kanske någon gång, om jag
får ett jätteryck - vi får se...)
  Det finns i princip två som skrivit svensk fandoms historia, och det är jag
resp John-Henri Holmberg. Efter min Fandboken på 1990-talet skrev JHH en ganska
kortfattad egen fanordlista (om jag minns rätt typ 100K, en femtedel av min).
  Visst kan vi göra en antologi om svensk fandfoms historia, men jag har redan
samlat grunddata (fram till för ca 20 år sedan).
  En mycket viktig person i sammanhanget är Lars-Olov Strandberg som
fotografiskt dokumenterat fandoms historia i Sverige sedan 1950-talet. En stor
del av hans bilder har nu digitaliserats genom jobb av av Anders Reuterswärd;
det som inte hunnit scannas ännu är på gång.
  Det kan vara värt att "tanka" fans från den tidigaste tiden på sina minnen, t
ex Sam J Lundwall, Bo Stenfors, Lars-Olov Strandberg, Tomas Cronholm och
möjligen någon mer (de börjar bli få!).
  Jag forskar ständigt i svensk fandomhistoria. Notera t ex hur jag grävde fram
info om Strate-Organisation (Dénis sf-klubb från 1949) och Atom-Noak upa (från
1945; ett infozine om saken utdelades på Kontrast senast, en längre artikel
väntar på publicering i Enhörningen).
  Antologi om svensk fandom-historia? Jag skriver gärna en artikel! Men om vad,
då jag redan skrivit om *allt*...

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)