[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Australienbränder beror på markröjningsförbud

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 10 Jan 2013 20:18:25 +0100

Pia:

skulle du då redan sett att Rickard skrivit om detta där och klagat påde
 miljönissiga svenska journalisterna.<<

  Nej, jag är inte på Facebook, så jag har inte sett vad Rickard skrivit
 där. Jag gillar inte Facebook i allmänhet. Det händer att jag får en
länk till FB och då går jag ev in och läser vad som står (men ibland
står det att man måste "logga in", dvs bli medlem, för att läsa mer, och
 då struntar jag i det).

miljönissigheter men bara en undringOm man nu röjer riktigt ordentligt
kalhugger osv typ"rinner" inte jorden iväg då (finns någon fackterm för
detta men kommer inte på den i hastigheten)<<

  Det kallas erosion. Jag ser det dock inte som ett så stort problem.
Det rinner undan litet jord, men det NYSKAPAS också en massa jord hela
tiden. Jord nyskapaS ifrån att växter hela tiden tar upp kväve och CO2
från luften och sedan multnar och blir ny jord. Det är för att jord
nyskapas hela tiden som arkeologer måste gräva nedåt för att hitta fynd
från äldre tid. Det läggs hela tiden på nya s k kulturlager. (I
bebyggelse kommer tillväxt av kulturlager också från att folk slänger
ifrån sig avfall.)

 På det hela taget blir resultatet plus/minus noll. Sedan kan det finnas
 en del områden där avrinning av jord är större än nyskapande, eller
vice versa, men i genomsnitt finns ingen risk - som jag iaf ser det -
att potentiell jordbruksjord kommer att minska. Däremot minskar arealen
*nyttjad* jord därför att små, mindre produktiva jordbruk överges pga
urbaniseringen. Det kompenseras med råge av att resterande jordbruksmark
 blir mer produktiv pga nya grödor, nya brukarmetoder m m.

Allvaret på Öland är ett resultat av tidig "miljöförstöring"?Och en hel
kultur i sydamerika gick under för att man tog bort vartenda träd så
matjordenblåste/regnade bort och kvar blev ofruktbar öken? Enligt
program på SVT nyligen om svunna högkulturer.<<

  Jag tror att Alvaret på Öland varit som det är *länge*, sedan medeltid
 eller vikingatid, kanske längre. Det är förmodligen inte människan som
skapat den särskilda miljön, utan naturens växlingar.

  Högkulturer i gamla Sydamerika slogs sönder pga spanska invasioner,
men kanske inte så hemskt mycket militärt som genom - nya sjukdomar!
Spanjorerna tog med sig smittkoppor och annat som indianbefolkningarna
pga lång tids isolering hade mycket litet resistens mot. Antalet som
invadörerna rent fysiskt dödade var förmodligen bara en bråkdel mot det
antal som dog i nya sjukdomar. (Och spanjorerna tog också med sig nya
sydamerikanska sjukdomar till Europa, mest berömt kanske syfilis. Men
syfilis är inte lika massförödande som smittkoppor, så "Montezumas
hämnd" slog inte lika hårt.)

  Men det fanns förmodligen områden i Sydamerika där jorderosion hade
starkt negativ effekt, bl a för att man odlade mycket på
bergssluttningar.

  Det mest berömda exemplet på förödande felbalansering mellan
befolkning och natur är nog Påskön. Det var en liten ö mitt i Stilla
Havet, helt isolerad. Folket som koloniserade ön hade med sig bl a
råttor som käkade upp trädfrön och ägg. Folket högg ned alla träd för
att ha dem som stöttor m m för att bygga påsköstatyerna. Snart var hela
ön öde på större växtlighet (träd) och större däggdjur. Det fanns inget
att bygga med eller att äta. Allt det här hände i stort sett innan
europeerna kom till Påskön. (Men när europeerna kom hade de förstås med
sig smittkoppor också, så den lilla rest av befolkning som fanns
reducerades än mer.)

  I ett modernt samhälle kan vi kompensera lokala obalanser osv. Vi kan
exportera mat, skicka mat som nödhjälp, folk kan migrera från områden
som inte fungerar eller har befolkningsöverskott, ideer som korsar
gränser kan ge lösningar som fixar problem, osv. Strömmar av
information, varor, tjänster, pengar, folk osv över gränser balanserar
upp lokala och tillfälliga problem.

  Det är det som är det fina med globaliseringen!

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)