[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Antikvariat Röde Orm...

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 1 Apr 2014 17:43:46 +0200

Rickard:
> Antikvariatsbranschen går i likhet med bokaffärer alltmer över till nätet,
> och fysiska bokaffärer går generellt faktiskt bättre nu för tiden efter
> många års nedgång
  Det är inte alla antikvariat som kunnat satsa på nätförsäljning. Det kan
ibland beror på dålig kunskap om tekniken (antikvariat har ofta drivits av
Modell Gamla Stötar) men också på att det kan kräva ökad arbetsinsats, som man
inte kan lägga ned.
  En sak som drabbade antikvariaten hårt var hur man på 90-talet förlorade
rätten att dra av för "fiktiv" moms. De skall debitera moms, men får å andra
sidan rätt att dra av moms för inköp. Men antikvariat köper mycket från
privatpersoner, som varken är momsregistrerade eller har kvitton på de 20 år
gamla böckerna där moms framgår. Tidigare fick antikvariaten då göra en
skattning av vad som en gång borde ha varit momsen, kallad "fiktiv moms", och
göra sina avdrag. Men det togs bort, vilket förstås försämrade ekonomin.
  Eller tag det här om att skatteverket i paranoia skall hålla reda på varenda
krona och därför kräver alla på dyr kassautrustning. Jag vet inte hur många
gånger genom åren jag sett den gamle antikvariatsgubben sitta och manuellt
skriva in det som sålts i sin liggare och sedan stoppa pengarna i sin
plåtlåda... Inte särskilt positivt för honom att påtvingas en elektronisk
kassaapparatsdatamaskin för 15 000 kr som han derssutom inte begriper sig på.
  Sådant, hyror, minskat intresse för beg böcker, m m har dödat många
antikvariat. I Stockholm har det varit massdöd.
  Fysiska bokbranschen generellt vet jag inte exakt läget för. Jag har dock t
ex talat med Jörgen F på SF-Bokhandeln som säger att för dem iaf har läget
stått ganska still ett tag. Man har känt av den ekonomiska krisen och har t ex
inte expanderat på ett tag (som man gjorde tidigare i Malmö och Göteborg).
> Därtill kommer kulturkoftornas ryggmärgsreflexmässiga
> offergnäll, som förvrider helhetsintrycket; om man lyssnar rakt av på dem
> själva har de varit döende i kronisk fattigdom och orättvisa sedan tidernas
> begynnelse. Ty det är bästa sättet att få stipendier och statliga bidrag på.
  Stipendier och bidrag som de helst håller för sig själva. De gnäller litet
falskt. Dessutom det ständiga tjatet om att just att de själva och deras
kompisar är den enda värdefulla kulturen.

> Faktum är att jag själv i år fått överta ett gammalt loppis med generös
> bokavdelning, som jag håller på att rensa ut guldkornen ur för att
> efterhand sälja vidare som en antikvariatsavdelning av Aleph.
  Men du skall väl inte öppna loppisen som butik, eller? Det är bara lagret väl.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /