[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Ang tvångsförsvenskning

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 18 Jan 2013 20:19:20 +0100

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Svenska akademiens lilla blå (ordlista) jobbar så här:
> Först har man stavningen jazz.
> I nästa upplaga eller tryckning har man
> jazz plus alternativet jass: jazz, jass
> så småningom skulle det, vilket skedde med puzzle, pussel
> i en kommande upplaga bara bli jass
> Men plötsligt gav man upp och återvände till jazz.
> Man insåg att man gett sig för långt ut på hal is
> i sitt skitnödiga försök att ändra vårt sett att stava jazz.
> Jodå, jag tror det var ordlistan som genomförde pussel-"reformen".
  Enligt vad Ackis själva säger (och jag har för mig att det även står i SAOLs
förord) är syftet med Lilla Blå att vara deskriptiv, dvs beskriva språkbruket
såsom det redan är (motsatsen är att vara normativ, dvs ett proklamera ett
visst språkbruk med syftet att etablera en ny "norm").
  Tyvärr kan SAOL någon enstaka gång gå ifrån detta, vilket var fallet när man
plockade in ett antal förortsslangord (som "guss", "keff" osv). Orden fanns
visserligen, men hade mycket, mycket smal användning! Jag har aldrig hört dem
användas i praktiken. Där tror jag Ackis ville flirta med det politiskt
korrekta, tyvärr. (Man är inte immun mot det. Man har utsett en rad PC
nobelpristagare, t ex.) Problemet med slangord är att de  tenderar att vara
socialt begränsade och har kort bäst-före-datum. Slang tenderar att finnas hos
smala grupper användare och byts med jämna mellanrum. Det är för begränsat för
att motivera införande i SAOL.
  Vad gäller jazz/jass tror jag ungefär detta hände. Först blev det "jazz"
(vilket är bäst beteckning, förstås!). Sedan började uttrycket "jass" sprida
sig en del (från folk utanför Ackis). Då tog man med det (deskriptiv ambition,
som sagt). Men "jass" gick ned i användning, och då blev det "jazz".

> Låt mig ge mina två argument för puzzle:
> 1.) Jag vill slå vakt om utrotningshotade bokstäver som z
> exempel: Zen Zat, där Zat står för Zatellit
> 2.) Bokstäverna x,y,z är också matematiska symboler, används som beteckning
> för okända storheter,
> ordet puzzle betecknar en sorts gåta, bitarna ska läggas så att gåtan löses,
> därför känns för mig zz,
> som var med i den ursprungliga stavningen som adekvat, medan ss känns
> torftigt
> En symbolmättad motivering.
  Att göra ordet litet mer spännande med "z" är ju en motivering. Och vi har
som sagt inte språkdiktatur!
  "Z" HAR en viss göra-spännande-funktion, som är väletablerad. Dansband har
länge använt det (som i "Lasse-Stefanz"). Hacker-scenen använder det. Skall man
finna piratkopior av programvara skall man leta efter "warez" (istf "wares",
motsvarar "varor").  Serietecknare använder mycket "z" i onomatopoetiska
ljudillustrationer. Osv. Själv har jag alltid slagits för att det heter
"fanzine" och inte (som en del puckon försökt lansera) "fansin".
  Till viss del var faktiskt sf-fanslanget av betydelse för mitt intresse för
ordformer. När jag kom med i fandom (var på första con 1976 och gick med i SFSF
ungefär samtidigt) stötte jag på en massa nya ord. De var rätt spännande, men
de blev både mindre spännande och etymologiskt mer obegripligt om man fick för
sig att "tvångsförsvenska". Det heter fanzine, con, LoC osv - och genom att
använda de engelskgrundade orden som de var fick vi dessutom en direkt
kulturell koppling till den Stora Fandomen Där Ute (vilket är den
engelskspråkliga).
  Det finns en historik i mycket av fanslangorden, som man tappar om man får
för sig att "försvenska". Ett exempel är "LoC" (Letter of Comment) som var ett
ledande skäl till att sf-fans samlades i en fandom. Folk skickade LoCs till
sf-magasin, som skrev ut adresserna varvid sf-fans kunde komma i kontakt med
varandra. Vi har t ex det ledande sf-nyhetsmagasinet Locus, vars namn kan
uttydas "LoC Us" (skriv brev till oss!).

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /