[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Ang: [SKRIVA] Drama på Dramaten

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 12 Jun 2008 16:56:56 +0200

Den den 12 juni 2008 15:08 skrev ahrvid@xxxxxxxxxxxx <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>:
>  Teater skall få finnas, men frågan är om den inte bör få bära sina egna
> kostnader i högre grad. Teater är den konstform man hittade på i brist på att
> man inte hade bio, TV o dyl. När andra mediaformer kom som effektivare kunde
> visa människor som rörde sig och agerade i en fiktiv berättelse, och kunde
> visa
> det för många, många fler på en gång, blev teatern något av en historisk
> relik.
En form av "teater" som jag dock uppskattar är lajvande. Fast det är
ju, får man erkänna, väsenskilt mot Dramatens utbud. ;)

>  *Novellen* tror jag har en bra framtid. En kort berättelse passar bra att
> kunna avnjuta under pausar i vår stressiga värld. Noveller är dessutom lättare
> att filmatisera, och kan därför lätt överföras till annan form. (En roman är
> oftast för lång för en långfilm, utan kan bara bli film genom att mycket skärs
> bort. En novell är ofta lagom.)
Framför allt så minskar folks uppmärksamhetsspann i vår datoriserade
och ständigt uppkopplade värld. Jag tror litteratur överlag kommer att
gå mot att bli snabbare och kortare. För ett par år sedan läste jag t
ex att man i Kina kunde beställa en kärleksnovell i ungefär tio delar
- en del om dagen - över SMS. Undrar när det koneptet kommer att nå
Sverige...
Jag vet inte om du uppmärksammade det, men n&n i DN publicerade ju
noveller på sex ord styck för inte alltför länge sedan. Det blev
nästan som en parodi på vårt hyperaktiva samhälle.

--
Göran II