[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Ang: [SKRIVA] Aktuell novell (för kommentarer om ni så vill)

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 18 Jun 2008 16:42:52 +0200

Den 2008-06-18 skrev ahrvid@xxxxxxxxxxxx <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>:
>  3. Och skurkar och terrorister har för länge sedan lärt sig att undvika det.
> Bin Laden meddelar sig med kurirer. Den mest avancerade teknologin han
> använder
> tycks vara att meddela sig till omvärlden med ljudkassettband... Andra
> skurkar,
> eller vanliga människor, kan använda oknäckbara krypteringsprogram som PGP.
> För
> tung spaning på riktiga terrorister lär FRA-lagen vare i stort sett
> verkningslös. Allt den gör är att drabba alla medboragre urskillingslöst.
Muslimsk terrorism idag består dock av terroristceller, alltså
"vanliga" personer som närsomhelst kan få ett uppdrag. Ordningen är
hierarkisk och redundant, och slås en grupp ut kan andra ta vid.
Dock är det ändå inte ett skäl att övervaka alla, hela tiden. Särskilt
som Sverige anses vara ett vänligt land och att dessa lagar riskerar
*främja* terrorism, snarare än att motverka den.

> Det börjar med "all's well" och slutar med Orwell, kan man säga.
Haha, den va go.

>  Vi erfar att den s k FRA-lagen nu går på återremiss. Jag hoppas den fimpas
> helt.
Hoppas kan man alltid göra, men jag tror de moderaterna kommer vara
mer förberedda denna gång och se till att förslaget går igenom.
(Sidonotering: Det var ju från början S med Bodström i spetsen som kom
med lagförslaget)

> [...]
> alla meddelanden vi över huvud taget kommer åt och kammar igenom dem
> minutiöst!"
> "Det finns skumma typer som gör oknäckbara krypteringsprogram, och till och
> med skänker bort dem gratis!" sade Analytikern med tydliga spår av avsmak i
> rösten. "Sådana borde inte få gå lösa! Hur kan någon få för sig att man skulle
> ha rätt till ett privatliv och att hålla saker hemliga?"
> Det kom litet fukt i ögonvrån hos Chefen när han hörde sin lojale Analytiker.
> <<
>  Det finns faktiskt en del roliga inslag i dialogen!
Ska man vara lite allvarlig för en sekund så finns ju dock risken att
makten väljer att göra det olagligt eller ogynnsamt att använda
kryptering. i vissa länder är det ju t ex olagligt att itne lämna över
krypteringsnycklar om myndigheter ber om det.
Och en sådan glidning sker lätt, enligt silverskålsprincipen.

Men vad heter frasen på riktigt latin?

--
Göran II