[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Amatörastronomins historia

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 5 Oct 2013 14:12:13 +0200

Rickard:
> Einstein publicerade fyra uppsatser 1905, men två av dem gällde
> relativitetsteorin. Och Darwin var faktiskt bara anställd som skeppsläkare
> på Beagle, men utnyttjade tiden till att studera växt- och djurlivet.
  Ja, fyra uppsatser var det (lät tanken glida pga 5 i "1905", antagligen). Men
Darwin var också rekryterad till Beagle som "naturalist". Hela resan var trots
allt en forskningsresa.

> [...]

> postmodernistiska skit-på-er-reaktionen, som också passade som hand i
> handsken för den vänsterrörelse som började använda universiteten som
> propagandaplattformar vid samma tid: All kunskap är relativ och bara
> konstruktioner genom överenskommelser och maktförhållanden (självklart
> också naturvetenskaperna -- enligt postmodernisten), och "verkligheten"
> blir underordnad teorierna. Om en teori inte passar ens syften kan man
> alltid välja en annan, eller knåpa ihop en ny. Det säger sig självt att
> detta är en utmärkt grogrund att utnyttja och missbruka i politiska syften.
  Ungefär så, ja.  Jag är också skeptisk till Kuhns föreställningar om
"paradigmskiften". Antagligen har förespråkarna av pestmodern...eh,
postmodernismen hävdat att de står för ett "paradigmskifte". Jag menar att ända
sedan den vetenskapliga metodens genombrott (1600-talet och framåt) har iaf
naturvetenskapens världsbild inte skiftat, men däremot ackumuleras den och går
mot ökad precision. Det typiska exemplet är Newton och Einstein? Var Einstein
ett totalt skifte visavi Newton? Nej, inte egentligen. Newtons ekvationer
gäller med stor noggrannhet, men man hade inte på hans tid möjlighet att
studera hastigheter som närmade sig ljusets. Einstein kunde öka precisionen i
beskrivningen av naturen ännu mer, men han kullkastar inte Newton. För Newtons
ekvationer gäller ett underförstått "...och det här gäller för allt vi kunde
studera på 1700-talet".  Det sägs att folket blir allt mer välutbildat, men
allt fler pumpas igenom humanistiska fakulteter, som krasst sagt har har mycket
begränsad påverkan på produktivitet, innovationsgrad o dyl. SCB räknar med att
det kommer att finnas en brist på 50 000 ingenjörer!
(http://www.scb.se/Pages/PressRelease____352389.aspx - i ingressen står "30
000", möjligt skrivfel, men senare anges "50 000".)

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /