[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Amatörastronomins historia

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 5 Oct 2013 01:27:48 +0200

Rickard:
> Det perfekta exemplet på en amatörastronom är annars 1700-talsastronomen
> William Herschel, musikern om sadlade om till forskare och i sina
> egenhändigt konstruerade teleskop upptäckte Uranus, kartlade nebulosor och
> gjorde det första (visserligen bristfälliga) försöket att rita upp en karta
> över vår egen galax Vintergatan, bland mycket annat.
  Av rent praktiska skäl drar jag mig litet för att kalla Herschel amatör, i
och med att han var sin tids främste astronom. Inte astronom från
början,förvisso, men med ett skarpt intellekt, förmåga att lära sig och som
sagt upptäckare av många viktiga rön.

> [...]
> var egentligen amatörer, i betydelsen att de bedrev sin forskning
> fristående från alla universitet och av brinnande personligt intresse:
> Mikrobiologins fader Leuwenhoek var köpman och linsmakare, Charles Darwin
> var den engelska gentlemannaforskaren i sin prydno, elektricitetsforskaren
> Michael Faraday fick aldrig någon högre formell utbildning men blev ändå en
> av 1800-talets främsta vetenskapsmän. Och Einstein arbetade på patentverket
> när han 1905 publicerade den speciella relativitetsteorin jämte två andra
  Jo, så var det. (Fast jag har för mig att Einstein 1905 publicerade fem
uppsatser, alla mycket kvalificerade.) Darwin var när han skrev Om Arternas
uppkomst i gentlemannamässig tillbakadragenhet, men han HADE varit på en riktig
vetenskaplig upptäcksresa (med Beagle) när bakgrundsdata samlades. Men det här
med att vara en "gentleman" och forskare gick vid denna tid in i varandra.

universiteten är på många sätt rena

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /