[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Alt hist: Mannen som kunde ha dödat Hitler

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 14 Jan 2014 00:58:59 +0000

Egentligen en helt annan historia även om det handlar om Hitler - så småningom.
Tyvärr kommer det mest att handla om hur man kanglömma diverse personnamn och
andra fakta fast man tyckte det var en intressant historia.En man som troligen
är tysk och möjligen ganska känd för något (eventuellt har han varit på
föredragsturné i USA) råkar ha litetextra tid på sig innan hans båt hem avgår.
Han får, av en tillfällighet när han går runt och inte vet vad han ska göra, se
reklam för en lektion i självförsvar som dessutom råkar infallaså att han
hinner bevista den. Han lär sig ett enkelt grepp för att övermanna en
motståndare.När han kommer hem lär han sin fru greppet.Senare umgås paret med
den unge Hitler. Efter den misslyckade ölkällarkuppen befinner sigHitler hemma
hos paret och när polisen anländer dit för att gripa honom drar Hitler fram en
pistol för att skjuta sig själv i huvudet.Men hans bekants hustru hindrar honom
genom att avväpna honom med det enkla självförsvarsgreppet.Har för mig att
historien berättades på någon lektion -minns så klart inte i vad för ämne- för
att "bevisa" fjärilseffektenom hur diverse tillfälligheter, "småsaker", kan
leda till omvälvande skeenden.Och apropå fjärilseffekt;  "The Butterfly effect"
med Ashton Kutcher är en väldigt bra film som man kan se flera gångerinte minst
för att det finns si så där fem alternativa slut. Och förutom att Ashton alltid
är trevlig att se på är detta en av hansbästa skådespelarinsatser. Hitler är
inte med i handlingen här dock.