[SKRIVA] [SKRIVA] Alla känner alla

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 10 Mar 2010 16:40:09 +0100

>Ahrvid är upphetsad över att ha tagit på någon som träffat Karl Gerhard. Nu

vimlar Stockholm av folk som träffat honom. Jag träffade på 1950-talet en
kille, som träffat Strindberg och Strindbergs yngsta dotter levde ju ganska
länge. Det påstås att de flesta människor är högst fem-sex personer fjärmade

från alla andra på jorden. Jag har i Indien träffat Indira Gandhi ett par
gånger och är därmed bara fjärmad en person från alla de stora namen i
Indiens frihetskamp. Min gode vän P.D. Tandon som avled häromåret över 90 år

hade också träffat hela gänget, inklusive Mahatma Gandhi, Netaji etc. Han
lärde för övrigt Indira Gandhi att cykla. Jag har bildbeviset. Jag är säker
på att Ahrvid tidigare utan att veta om det skakat tass med folk som träffat

Karl Gerhard. Men som sagt. Fin och tankeväckande rapport.
>Tjång
>Bertil

Detta är mycket spännande! Det är väldigt få länkar mellan de flesta
personer, precis som du påpekar.

Ett exempel är Last.fm (http://www.lastfm.se/) där användarna i genomsnitt
har 3 vänner.

Men trots att det totala antalet användare är nästan 2 miljoner så är den
kortaste vägen mellan två användare i genomsnitt 7 och i värsta fall 14
enligt en undersökning från 2009.

Och ute i verkliga livet finns ju t.ex. 9 miljoner svenskar, men vi är ju
bekanta med avsevärt fler än 3 personer.

Mvh.
Torbjörn