[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Sep 2011 14:06:14 +0200

From: mikkeschiren@xxxxxxxxx
  Det är snarare du som vägrar "erkänna att du har fel". Föreställningen att
utplattning av skillnader skulle gynna ekonomin är helt bisarr, och talar emot
empiri (= verkligheten, det som hänt och som man kan studera). Det har genom
historien gått sämre för samhällen som försökt sig på sådan utplattning. När
utplattningspolitiken härjade som värst i Sverige, under 70/80-talet in på
tidigt 90-tal, sjönk tillväxten rejält. Kina stod och stampade på samma låga
nivå i decennier, *tills* man införd sin "kommandoekonomikapitalism" och tilltt
att en del fick tjäna mer. Fler exempel kan anföras. Det är bara att studera.
Det är verkligheten som inte stämmer med din berättelse. Kritiken mot boken
Jämlikhetsanden är mycket allvarlig, fundamental och kontrollerbar. Det handlar
bl a om selektivt dataurval (sådant kan enkelt kontrolleras, man kan t ex
enkelt se vad som sker om man väljer dataset B istf A), om att anföra trender
som inte finns eller är mycket vaga, om korrelationer som inte finns, osv, osv.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)