[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Aftonbluddret lånar av Asimov

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 16 Sep 2011 00:18:12 +0200

From: mikkeschiren@xxxxxxxxx
> Hur många gånger måste man skriva samma sak för att du ska förstå det?
  Tills du skriver något som är korrekt kanske!

> Jag har förklarat hur Federal Reserve fungerar och strukturen på
> organisationen, ändå förstår du inte.
  Det gör i så fall inte t ex Wikipedia heller. Jag har hänvisat till den och
vad jag kan se har du inte kommit med någon invändning (det enda är allmänt
klagomål på att det undertecknad anför i största allmänhet skulle vara fel;
oklart hur).

> Gällande vilken tyngd du lägger
> vid blogginlägg kontra etablerad forskning så blir det bara löjligt.
> Jag led viss av villfarelsen att någon som är så djupt inne i science
> fiction som du verkligen är intresserad av vetenskap, på riktigt, men
> jag bedrog mig.
 "Löjligt", hur då? Kom med sakkritik. Om du har någon.
  Det är fullständigt sant att det är *innehållet* i något som avgör dess
tyngd, oavsett om det är något som finns elektroniskt eller står på papper, och
det måste man avgöra genom kritisk läsning och analys. Det är ett misstag att
tro att bara för att något kallas "vetenskaplig rapport" skulle den vara sann.
Det finns 100 000-tals vetenskapstidskrifter som pubbar 10-tals miljoner
artiklar/år. Många artiklar motsäger varandra. Många har fundamentala metodfel.
Många går författarens ärenden vad gäller dennes personliga världsbild.  Många
försöker dra stora växlar på enormt tunna och små rön, och är tveksamma bara
därför. Många författare kan inte ens hantera statistik korrekt. Vad gäller
"mjuka" ämnen (om samnhälle, historia, ekonomi förvisso) finns sällan något
facit och utrymmet för att fladdra runt blir mycket stort.
  Man skall läsa själv och använda sitt kritiska sinne.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antolgi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)