[SKRIVA] Re: [SKRIVA] 14-åring debuterar med vampyrbok

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 30 Jun 2011 18:41:20 +0200

jennny93@xxxxxxxxxxx
  Nja, även om boken är baserad på ett rollspel är den hennes egen. Att låna
litet figurer och miljöer från ett rollspel är inte så märkvärdigt. Det riktigt
kreativa är att skriva själva texten, få den stilistiskt bra, skriva dialog,
fylla ut figurerna, skildra miljön osv. Däremot har jag en känsla av att böcker
som bygger på rollspel lätt blir tråkiga. Det är något med rollspels sätt att
fungera som inte lätt kan överföras till litteratur.

Pia L:
  Man får använda nästan hur mycket man vill av andras "världar" och verk, med
följande undantag:
  1) Man skall vara försiktig med att börja låna formuleringar eller på annat
sätt gå för nära en förlaga, för då kan det räknas som plagiat.
  2) Man kan under vissa omständigheter vara förhindrad att använda andras
varumärken som en del i sitt eget verk. Det är svårt att nå fram till de
omständigheterna i Sverige, men i USA är reglerna kring det tuffare.

  Om jag minns/tolkar saken korrekt var det nog aldrig så att Disney hade
*rätt* att stopa Charlie Christenson. Men nu har Disney stora, starka advokater
som går på steroider och kan formulera väldigt officiöst hotfulla brev, så jag
antar att Charlie C helt enkelt tog det säkra för det osäkra och drog öronen åt
sig.
  Jfr Lasse Åberg som nyttjat MUsse Pigg-figuren hur mycket som helst i sin
konst. Åberg är litet mer känd, ikonisk, och har kanske egna advokater som är
nästan lika starka och har inte låtit sig hotas.

> Är Edition XIM Virgines ett POD-förlag?
  Verkar inte så. Man kan googla fram deras hemsida. Det verkar märkligt nog
vara ett förlag för *konstlitteratur*. Verkar någorlunda seriöst, inte
PoD-mässigt. Utger illustrerade konstböcker, deltar på utställningar och
mässor. Varför de utger en svensk, 14-årig vampyrdebutant kan ha två
förklaringar:
  1) Kontakter. De har släkt i Tyskland kanske, och "min farbror skall hjälpa
dig att få din bok, dottera min."
  2) Man kanske faktiskt beslutat att ge sig in i en ny bransch: skräckböcker.
Och då tycker man måhända att en 14-årig debutant är en bra grej (kan ge
uppmärksamhet om inte annat).

  Jag skrev en bok, kortroman, tillsammans med David Nessle så där 1982-83
någon gång. En deckarparodi, kan vi kalla det, betitlad Blodets drödraskap. I
Göteborg på den tiden fanns ett gäng som fastnad vid stencilerna i
skrivmaskinen som knappade in alltihopa och utgav det som en del i fruktansvärt
tjockt fanzine vid namn Göteborgs Fhaanveckliga nr 21. Hjälten som vi döpte
till Glenn Petersen, jobbar nu i Göteborgs SF-Bokhandel.
  (Har funderat på att skicka in den till Vertigo eller något - för det är både
sex och våld i den. Men Vertigo tar inte obeställda manus. Man bränner sådant i
kakelugnen, säger förläggaren CME.)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)