[SKRIVA] SFV-festivalen 2010

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 23 May 2010 21:18:30 +0200

(Ber om ursäkt för att jag är sen med noteringar om årets SFV-festival. Hade
inte möjlighet att skriva något omedelbumbs, och sedan blev mina anteckningar
liggande. Nu kan jag inte vänta längre, tycker jag...)

SFV-festivalen 2010

Sveriges Film och Videoförbund hade satsat extra på årets festival (på Teater
Replica, Stockholm, 27 mars), och det med utmärkt resultat. Folktillströmningen
var god, det fanns två filmsalar och ett ambitiöst program, som förutom filmer
omfattande stand-up comedy, föredrag och så förstås prisutdelningen. Det fanns
en liten bar med umgängesbord och stämningen var hög. Projektledaren Rickard
Westerlind skall ha en eloge liksom konferenciern Isak Jansson. Man hade till
och med gjort en riktig snygg och praktisk programbok med färgtryck. Så visst
hade SFV satsat! Och det gav god utdelning, tycker jag.
Rolf Carlesons föredrag om sina kortfilmer blev mycket instruktivt och
underhållande, med gott om filmklipp och redogörelser för hur filmerna gjordes.
Hans visuellt starka kortfilmer har bl a kommit att säljas till och visats
mycket ute i Europa, möjligt bland annat för att han undviker dialog.
Det avslutades med litet DJ:ande och festmingel - och Replicas lokaler var
utmärkta för det - om än undertecknads problem var en viss huvudtrötthet pga
extremt dåligt med sömn natten innan. Icke desto mindre stannade jag och hörde
Komikaze-standupen (som var högeligen lustifierande!) och prisutdelningen, med
blommor, fotoblixtar och allt. Komplett prislista finns på:

http://www.sfvfestivalen.se/sfvfestivalen/resultat/

Det tyngsta priset Filmviktorn gick till "Svarttaxi" (av Adi & Mak Omanovic)
med motiveringen "en realistisk och driven berättelse som håller hög klass,
alltid är spännande och är nutidsaktuell". Filmen handlade om de dråpliga
förvecklingarna för en svarttaxichaffis i Stockholm och var riktigt bra!
Minutfilms-SM vanns av "Förut bestämt" (av Tobias Lundqvist). En nyhet för i år
var att man slagit samman amatörklassen och öppna klassen till det som kallas
individuella klassen; den gamla filmskoleklassen finns kvar. Individuella
klassen handlar om (ifall jag förstod saken rätt) att man får vara både amatör
eller proffs, men med vissa ekonomiska begränsningar.
Den enda lilla kritik jag må ha är att filmsal nr två kunde ha utnyttjats
bättre. Det var fullsatt när alla minutfilms-SM-filmerna visades, men övriga
tider var nyttjandet glest. Vid något tillfälle gick jag in, fann allt tomt,
och raggade handgripligen upp en apparatskötare och fick igång filmvisningar.
Det var några filmer utanför programmet jag var nyfiken på. I framtiden skulle
jag föreslå att man har en programansvarig för filmsal två, som ser till att
det alltid går film där. Utanför kan man ha två anslag - "Nu visas:" samt
"Nästa film:". Och så borde besökare kunna beställa fram filmer som sänts in
till festivalen men inte visas i huvudprogrammet.

Några filmer i urval

Tänkte nämna något om några filmer som visades,  baserat på personliga nycker
och preferenser. Allt kan förstås inte nämnas. Under visningarna hade jag ett
internt pricksystem där en prick betydde "bra" och två prickar "mycket bra"
(men jag avslöjar inte mina interna prickar). Jag ger länkar till filmerna,
info om dem eller något om filmmakaren. I flera fall kan man se filmerna eller
utdrag av dem på nätet. Leta också på Youtube och Vimeo - jag har bara gjort
snabbsökningar, så det lönar sig att leta själv, noggrannare.

"Grattis John" (av Stefan Askernäs) handlade om en handikappad pojke med
konstruktiva fantasier, som grymt avbröts av ett misslyckat födelsedagsfirande.
Rolig, gripande och välfilmad. http://www.youtube.com/watch?v=7GXKZQLvGKM

"Liv" (av Marita Lobler) var ett minidrama om en man som råkade ut för en
olycka, och en hämndlysten SOS-operatör i rullstol. Bra manus, välspelad och
inte alls dum. http://www.reelport.com/index.php?id=300&movie_id=27855

"Där liljor aldrig dör" (av Åsa Båve), var ett smågripande kammardrama om en
assisten som småstjäl hos en gammal dam. Subtil och välspelad, inte minst av
den gamla damen. http://vimeo.com/9547384

"When Time Stands Still" (av Jonathan Persson) var en fyndig kortis, litet åt
science fiction-hållet med intressanta specialeffekter kring hur tiden
bokstavligen stannar till. Inte mycket handling, men välfilmad.
http://www.youtube.com/user/OneManMovieMachine

"Tidens förräderi" (av Marita Lobler) var ytterligare en film om
tidsmanipulation. Torstens tid i vardagen vill inte riktigt räcka till, men det
är något som inte stämmer. Intressant idé. Välfilmad.
http://www.reelport.com/index.php?id=300&L=es%25'%2F**%2FaND%2F**%2F'8'%3D'8&movie_id=27849&last_page=start

"Den stilige arbetarpojken" (av Filip Holm och Robin Eriksson) var en spelfilm
om en svartsjuk teaterregissör som misstänker att frun har litet rajtan-tajtan
för sig och skickar ut en spion. Bra manus och både välspelad och välfilmad. En
liten twist-end. http://vimeo.com/user2944546/videos/all/search:

"Svart taxi" (av Adi & Mak Omanovic) har redan nämnts. Såväl manus, filmning
som skådespelande var utmärkt. Om en svarttaxichaffis dramatiska och ibland
komiska äventyr - med Helena af Sandeberg i en av rollerna.
http://www.omanovic.se/2010/svarttaxi och http://vimeo.com/10688964

"Trollungen" (av Lina Lindblom) handlade om några skolungar i äldre tid och
mobbing. Litet Ronja Rövardotter-vibbar. Ett halsband spelar en stor roll.
http://www.filmbasen.se/projekt/trollungen

"Desertörer" (av Marcis Laving) handlade om ett möte under andra världskriget
mellan deserterande SS-män och ryska soldater i Baltikum. Ambitiösa
intentioner, men manuset var stapplande. http://www.facebook.com/marcus.laving

"Mannen med kulorna" (av Jonatan Etzler) var en dråplig och välspelad historia
om två bröder, varav den ene är företagsledare i fin kostum och den andre är
slashas. Av någon anledning bestämmer de sig för att spela kula om den
framgångsrike broderns kostym, bil och företag.
http://www.stockholmsfilmskola.com/?s=nyheter.php

"Victor & Isabell" (av Erik Henriksson) var en dokumentär om ett ungt
studentpar som efter att ha flyttat runt på andrahandskontrakt nu köpt en
bostad. Inte ett oangeläget ämne, och välfilmad.
http://www.gtvgamleby.se/index2.html

"Fallskärm" (av Patrik Forsell, Filip Holm och Linn Möller) visade tre öden som
flätades samman, en man på flykt, två män på et hustak och ett par i köket.
Välfilmad och välspelad, men ihopflätningen kändes något svag.
http://www.dvoted.net/index.php?option=com_content&task=view&id=398&Itemid=151&film=1477

"Death in a Lawless Town" (av Iain Williamson och Peter Henningsson) var ett
västerndrama inspelat i High Chaparali i Småland. Kul, ambitiös, mycket action,
men inte alltigenom välfilmad. http://www.facebook.com/group.php?gid=98894174930

"Förut bestämt" (av Tobis Lundqvist) var minutfilms-SM-vinnaren, såsom redan
nämnts. Filmen handlar om de små, små händelser som kan avgöra hela ens liv.
http://www.tobiaslundqvist.se/blogg.html

"Interference" (K-G Stenborg), om en student som pluggar och blir avbruten av
zombies. Ingick inte i huvudprogrammet, men jag fick den visad för mig i
filmrum 2. Den första SFV-film jag sett filmad i 3D (åskådaren behöver
röd-gröna glasögon) och därmed ett unikum. 3D-effeterna funkade bra.
www.stenb.org/3d

--Ahrvid Engholm

Vårfina smileys till Messenger här!
http://springpack.msn.se-----