[SKRIVA] SFSFs årsmöte & Eurocon-nytt

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 Feb 2011 17:44:11 +0100

Eftersom jag ändå var ute passade jag på att besöka SFSFs årsmöte. Där framkom
också en del Eurocon-nytt. Några ord om saken kan nog sitta som Niels högra
labb i en rymdhandske.
Inga sensationer framkom vad gäller SFSF. Alla i styrelsen omvaldes (det finns
nog lista på sfsf.fandom.se; ordf är Carolina G-L) men man höll på att tappa
bort Sten Thaning (man slänge in Sten i glashuset i alla fall). Föreningen gick
med litet över 20 000 i förlust 2010, men en planerad sådan - det var jubileum
och ett tjockt, dyrt SF-Forum gjordes. Det är just nu 120 medlemmar + ca 20
hedersmedlemmar. Det bestämdes att återinföra en merdlemsavgift, dock blygsam
sådan à 40 kr/år (80 kr för utländska medlemmar). Skälet är att enligt kassören
Carl Mikael Z är det bättre att ha en liten stadig avgift än ingen alls; bl a
om behov finns att återinföra avgift blir det för stor chock att införa en hög
avgift på en gång. Ett Nebulazine planeras till Mars. Tomas Cronholm gör nästa
SF-Forum. Johan Jönsson vill göra ett novellzine, men planer verkar oklara
(frågan är om han tänker ignorera Sveriges äldsta skrivarlista med största
novelltävlingen i uppplägget?). SFSF beslutade att ge Eurocon ett bidrag på
5000 kr. SFSF har hyggligt ekonomi med ca 60 000 i kassan - små inkomster men
också små utgifter.
Aktivitet som kommer blir medverkan på Eurocon, ungefär ett par större
medlemsmöten, sf-cirkeln på Kungsholmens bibliotek och så pubmötena. Jag gjorde
ett inlägg där jag räknade upp ett antal publika evenemang som kommer under
året (och fler finns) och menade att SFSFs aktiviteter är litet väl interna.
Det är bra att vara ute på evenemang (infobord, fördrag etc) och visa upp sig
och på så vis nå nya medlemmar, få litet fart.
Detta höll iofs folk med om. Men problemet är att alla numera är medelålders,
många är famijeförsörjare, SFSF är en sidogrej och få har tid och ork.
Sverifandoms dilemma: alla är gamla och trötta och upptagna av annat.
Var i dessa Framtidens Gyllene Dagar med rymdstationer och jättelika
elektronhjärnor, den framtid Robban Heinlein och Ike Asimov korrekt
prognosticerade in i minsta detalj (nästan), var i vår tid finns...
Den Fanniska Råkraften?

Så litet om Eurocon, som framkom i sidosnack (SFSF är iofs inte arrangör).
Conen har fått 20 000 kr av Statens Kulturråd och 20 000 kr av Stockholms stad,
i bidrag. Därtill har flera andra bidrag inkommit, utlovats eller ansökts. 10
000 från SAAM. Det blir som sagt 5 000 från SFSF. Sf-Bokhandeön lovar 10 000
kr. Man har ansökt om totalt 30 000 kalla från Nordiska Kulturfonden och
Stiftelsen Innovativ kultur. Totalt kan Eurocon komma att hamna på 95 000 i div
bidrag. Budgeten är 180 000 kr (varav lokalen går på 70 000 kr) och man har
hittills 51 000 i medlemsavgifter. Större delen av vad som behövs är nästan "i
land", så det ser ganska bra ut. (Sorry för att mata ut en massa siffror, men
jag är nu en gång sf- och fandomreporter. Det är inga siffror med konstigheter
heller, utan Eurocon verkar tvärtom ligga bra till.)
Det är just nu 192 föranmälda medlemmar, från 20-talet länder - bl a 20-talet
britter, samt amerikaner, finnar, tyskar, ukrainare osv. Det är drygt 3,5 månad
kvar och min bedömning är att *minst* lika många till anmäler sig. Det är
alltid, alltid en stark tillströmning sista tiden. Det finns god potential för
ännu fler, då medlemskap upp till 25 års ålder är gratis och det är nog många
där som inte tycker man behöver föranmäla sig. Det blir över 500 deltagare,
kanske ännu mer. Det blir den största sf-conen på svensk mark (men bra PR
veckorna innan är nyttigt för att locka under-25:are).
Vad mer? Åka (Anna Davour) gör programboken. Skelettprogram finns på
www.eurocon2011.se (nej, inte horror...skelett... Alltså, ramverk till program,
förstås). Carolina skall senare i veckan ha möte med NASA-utställningen på
Tekniska, så antagligen kan den involveras på något sätt (gruppbesök där t ex).
Till Eurocon kan man förresten betala med Paypal, vilket är bra i internettider.
Så var det med det.

--Ahrvid

Ps. Jag såg på Eurocon-hemsidan att det planeras något kallat Wreckamovie, en
sak som mig förefaller litet oklar. Det verkar handla om att under kongressen
spela in en improviserad (och antagligen fånig) sf-kortfilm, där vem som helst
kan delta, med hjälp av datorer och greenscreen. Ett udda inslag...

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----