[SKRIVA] Rymden populär

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 19 Nov 2014 09:21:28 +0100

DN skriver om vad som tycks vara ett stigande intresse för rymden:

http://www.dn.se/kultur-noje/popkultur-pa-troskeln-till-en-ny-rymdalder/

http://www.dn.se/kultur-noje/sa-popular-ar-rymden/

I filmer, TV-serier, i musik, på Internet m m tycks rymdintresset öka, menar
artiklarna.

  Jag skulle nog påstå att rymdintresset ökat, långsamt men stadigt, under en
längre tid - sedan 90-talet iaf. Det var då man började hitta exoplaneter (och
det fortsätter ännu), man började bygga ISS, det kom nya kraftiga teleskop, det
har varit ett antal sonder till Mars, de yttre planeterna, nu senast till en
komet, osv. Och så litet spänning med rymdfarkoster som förgåtts (Columbia,
Spaceshop Two nyligen).

--Ahrvid

Ps. Rosettas kometsond rapporterats ha fått slut på ström, då solpanelerna
hamnat i skugga. (Jag skulle snarare tro att den är i "dvala", ett
inprogrammerat viloläge. Enl uppgift kan sonden väckas igen när kometen kommer
närmare solen.) Trots det säger forskarna att man fått ut de mesta
vetenskapliga resultat man hoppats på. Bl a har man upptäckt organiska
molekyler på kometen.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /