[SKRIVA] Runefelt fick De Nios lyrikpris

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 5 Oct 2008 13:37:10 +0200 (CEST)

Poeten Eva Runefelt fick samfundet De Nios lyrikpris på hela 150 000 kalla.
(Och kalla är också vad de flesta diktsamlingar är på marknaden...). Hon har
även tidigare i år nominerats till Nordiska rådets litteraturpris. Samtidigt
gav De Nio författaren Stig Larsson (inget e) ett Särskilt Pris på 125 000 kr.
  En lustig sak som jag såg när jag för några år sedan skrev om tidningen
Mikrodatorns historia, är att Eva Runefelt under si så där ett år hade ett
kolumn i MD. Liksom för att ge en poets "take" på den då nyuppväxande
databranschen. Ungefär på samma grundval som KTH har en filosof "in residence",
antar jag.