[SKRIVA] Romans senaste roman

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sskak@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 22 Mar 2013 13:33:07 +0100

Jag var vid lunchtid och lyssnade på Andreas Roman på Medborgarplatsens
bibliotek. (För den som missade det ges en chans till ikväll, 18.00 på
SF-Bokhandeln i Stockholm.) Han pratade om sin nya bok, Dr Joseph, som handlar
om voodoo.
  Huvudpersonen är, om jag förstod det rätt, en häxdoktor från Haiti som
invandrat till Sverige. Så råkar han ut för en massa trubbel och bestämmer sig
för att använda sin voodoo-konst, framför allt mot Försäkringskassan. Det finns
tydligen ond och god voodoo och Dr Joseph använder sig av den goda voodon för
att få Försäkringskassan att arbeta en smula välvilligare.
  Roman (och jag kan inte komma förbi att det är något visst med en författare
som heter det han skriver...) berättade att han lagt ned väldigt mycket
researchjobb på romanen. Det gällde att ta reda på allt kring Haiti och voodoo.
Dessutom satsade han hårt på intrigen, att verkligen få till något spännande,
en riktig bladvändare. Icke desto mindre har Dr Joseph också humoristiska
inslag. Det låter som ett lovande upplägg: voodoo, spänning, litet humor - och
så Försäkringskassan mitt i smeten.
  Härnäst funderar Roman på att kanske skriva Den Stora Kärleksromanen. Han
läser själv gärna kärlekslektyr, för där finns en massa känslor.
  Vid publikens frågestund passade jag på att fråga om hur han arbetar.
  Om jag förstod saken rätt samlar Andreas Roman intryck, nyckelord, t o m
foton och annat under lång tid, många månader. Detta blir till en samling
snuttar, kanske scener, och så småningom tycker han att det är moget att få
ihop det till en ny bok. Då sätter han sig och kopplar ihop allt. Han
rekommenderar att man använder särskilda författarverktyg, t ex Scrivener som
är en sorts struktureringsordbehandlare. Där kan man lägga upp textavsnitt och
scener i olika nivåer och få överblick på alltihopa. Alla författare har sina
egna arbetsmetoder, och Romans metod funkar säkert inte sämre än någon annans.
(Själv, om någon undrar, tänker jag igenom mina noveller i förväg och arbetar
ut ungefärligt upplägg i huvudet. Sedan skriver jag allt rakt av, gärna i en
sittning, i en vanlig ordbehandlare och får ett komplett första utkast.
Därefter omarbetning, redigering, tillägg, osv under flera dagar.)
  Dr Joseph har kommit på Massolit förlag. Mer info på www.massolit.se

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)