[SKRIVA] Reinfeldts politiska manifest

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 11 Aug 2013 12:13:24 +0200

Den 10 augusti 2013 02:03 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Själv har jag en mer liberal inställning till upphovsrätt (det är hyckleriet
> i medias helt oförenliga bedömningar jag är emot!) så jag kan ju tipsa
> om en länk till Reinfeldts bok:
> http://www.radda-sverige.nu/wp-content/uploads/2011/10/fredrikreinfeldt-detsovandefolket-100118071845-phpapp02.pdf
>   Boken är till hälften en sorts dystopi, som varnar för att svenska
> folket blivit alltför fårskockslika efter alltför långt S-styre och inbillar
> sig att ekonomiska resurser skapas av den allomfattande staten. Däri
> finns kanske vissa korn av relevans. Kanske en hel sandhög sanning.

Det är obegåvad satir, grotesk propaganda och demagogi -- den enda som
förlorar på boken är Reinfeldt själv, och det var ju inte meningen.
Jag bloggade för flera år sedan om denna självparodi:
http://nymodernism.wordpress.com/2010/08/27/svenskarna-ar-mentalt-handikappade-nar-fredrik-reinfeldt-skrev-politiskt-manifest/

Men förstås finns det vänner till moderaterna som låtsas och vill tro
att den har något vettigt att säga, trots att den i grunden bara
idisslar gamla ideologiska floskler från ungmoderaterna, som speciellt
på Reinfeldts tid var något av en nyliberal sekt. Så fort någon blir
ideologisk kommer grupptänkandet och flockbeteendet som en
ryggmärgsreflex, och vad som är sant, rätt och rimligt är inte längre
intressant bara man uppnår målet som helgar medlen. Det gäller från
höger till vänster, eftersom det är den mänskliga naturen.