[SKRIVA] Rec: Äldreomsorgen i övre Kågedalen

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 6 Dec 2013 22:02:09 +0100

(På skräckkursen jag går fick vi i uppdrag att läsa en bok, från en lista
förslag, och jag gav mig olyckligtvis på nedanstående...tja, bok. Här den lilla
recension jag skev ihop. Ett tips: har du nymålat i köket, sätt dig att titta
på hur färgen torkar. Det ger dig troligen mer... --AE)

Nå. Har nu tagit mig igenom Äldreomsorgen i övre Kågedalen. Teratologi är läran
om missbildningar och Nikanor är en gammal martyr (säger Google). Och Nikanor
Teratologens roman är onekligen missbildad och man känner sig som en martyr när
läser. Skälet till att jag ändå tog mig an boken är att jag länge hört talas om
den som något i hästväg - fast vilken typ av häst var nog inte så noga
specificerat, ett skrälle eller en hingst?

   Jag sökte litteratur och fann pladder. Jag är besviken.
   Författaren, som egentligen heter Niclas Lundkvist, verkar inte ha hästarna
hemma. Han har enligt Wikipedia inte haft någon särskilt framstående karriär -
hans största bedrift är möjligen just denna bok och dess förmåga att få folk
att sätta något i halsen. Man får intrycket att han måste ha skrivit det här
som ett practical joke till sig själv, kanske småfnittrande vid tangenterna.
Och sedan har han nog på pin kiv fått för sig att skicka in den någonstans, för
att djävlas, utan hopp om utgivning.
   Redaktörerna har då haft en mycket dålig dag (det var Norstedts från början,
sedan tog Vertigo över - *typiskt* Vertigo vad gäller genren!) eller så har de
inte kunnat bestämma sig för om det var ett dåligt skämt eller ett avancerat
litterärt experiment, men i någon sorts feg osäkerhet satsat på det senare.
   Äldreomsorgen är full av sex, våld, nazistiska anspelningar och enormt
tröttsamt talspråk, interfolierat med dialektala uttryck (som iofs ges
ordförklaringar - men att sitta och konsultera sådana ökar bara
läströttsamheten). Släkten på min mors sida är f ö från Västerbotten, och utan
att vara expert skulle jag ändå gissa att en del dialektord måste han ha hittat
på medan han suttit och knattrat.
   (Jag funderade ett tag på att författa dessa recenserande ord i teratologisk
missbildnings- och talspråksstil, och proppa räkan full med oanständigheter,
liksom för att efterlikna boken. Men jag orkar inte, ens som skämt - det vore
att ge verket något slags berättigande som det inte förtjänar.)
   Handlingen är svår att följa och man blir inte särskilt motiverad av att
försöka följa den heller, då den enda belöning som väntar en är ytterligare
uppradande av allsköns dumheter.
   Är det skräck? Ja, det kan man väl säga. Labyrintisk är den, men ordet gotik
tycker jag inte vistas i samma bokliga rum som den här historien. En del
recensenter har tydligen imponerats medan andra identifierat de med bokstäver
ihopsatta orden, mer eller mindre ihoprafsade i romansyfte, som kvalificerat
dravel.
   Ett skäl till att jag inte blir imponerad är att jag sett sådant här förut.
Det kommer inte så många av dem längre, men förr i tiden kom det högvis med det
som kallas fanzines och i flera av dem kunde man återfinna - iofs kortare -
kusinverk till Äldreomsorgen. Jag hoppade inte högt av glädje då och jag gör
det inte nu heller.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /