[SKRIVA] Rec: "Äkta människor"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 25 Jan 2012 11:40:28 +0100

Var upptagen när den gick första gången, men såg reprisen av "Äkta människor" i
går kväll.
  Serien tyckte jag faktiskt har en hel del som talar för sig. Manuset är vara
ganska bra. Vi får följa 4-5 olika intrigspår: en familj som får en kvinnlig
robot, familjens svärfar som får ett huskors till robot, deras granne den
koleriske mannen som jobbar på et lager med robotar, fria robotar som rör sig i
skogen och jagar elström och deras ledare (Andreas Wilson) som kan ge sig ut på
egna utflykter. Vad som händer i de olika trådarna är ganska tydligt, och det
uppskattas (jag hatar att sitta och behöva gissa på små atnydningar). Tempot är
ganska lågt (det skall ju bli tio avsnitt!) och filmberättandet och miljöerna
är bra gjorda.
  Framställningen av robotarna tycker jag funkar bra. Man gör dem till en sorts
mänskliga barbiedockor, med glansiga ögon, vaxat hår, pastellkläder och förstås
en smula stela rörelser och obegåvad dialog. Effekten förstärks av flera scener
där vi får se robotarnas (eller "hubotarna" som de kallas) innanmäte:
plastskelett, någon blå massa, ledningar och en geleklump till hjärna.
  Storysarna i sig är rätt intressanta. Vi har de fria robotarna som inte vill
vara slavar, men där det finns i alla fall en (spelad av Eva Röse) som beter
sig tämligen hänsynslöst - det kommer att gå illa för henne/den, tror jag! Vi
har familjen där hustrun är emot att skaffa roboten ("De används ju som
sexleksaker!") men hon får ge sig; vi får en intressant scen där dotterns
kleptomani först skylls på roboten (spelad av Lisette Pagler, musikalskådis).
Vi har den koleriske grannen som hatar robotar, för nästan alla på hans jobb
har ersatts av sådana.
  Det finns dock ett problem. Utöver robotarna har inte mycket utveckling skett
i samhället, eller ingen alls. Det är vår tid, som man stoppat in robotar i.
Man kör i samma bilar, har samma hus, samma hushållsmaskiner, osv. Den här
robotteknologin tror jag ligger (svårt att veta, men en gissning) 30-50 år in i
framtiden och då kommer världen garanterat *inte* att se ut så. Jag tycker att
man kunde ha stoppat in litet mer futurism i det hela, förutom robotarna. Det
skulle göra det mer visuellt spännande och passa mer in på att tänka sig en
smula framtid.
  Men i allmänhet: tummen upp för "Äkta människor"!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)