[SKRIVA] Rec: Trolljägaren

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 1 Jan 2014 04:20:07 +0100

Jag hoppas en del såg den norska filmen "Trolljägaren" som TV4 sände i natt. De
recensioner jag sett av den tidigare var ganska positiva, och det var
välförtjänt. Det var en rätt bra film.
  Om jag förstod det rätt gav sig ett litet team naturfilmare ut på jakt efter
en björnjägare, som dock visade sig vara en trolljägare, tillhörande den
"hemliga" Trollsäkerhetstjänsten TST. Hemlig? - jag vet inte, men det är så få
som tror på troll att det blir som om hemligt,
  Så följer man trolljägaren på diverse utflykter, varvid vi får lära oss att
det finns olika sorters troll, t ex skogstroll, bergstroll, dovregubbar, m fl.
Då och då får vi se skakiga bilder på troll, documentary film style.
  Det hela är bra gjort. I slutet möter man en gigantisk "dovregubbe" på
kalfjället...och jag skall inte berätta om upplösningen.

  Det visar sig att troll skyr kristna (när en muslimsk filmfotograf kommer
till filmteamet vet man dock inte hur trollen skall reagera) och inte tål
ultraviolett strålning, dvs det som finns i solljus. Då antingen stelnar de,
till ungefär sten, eller exploderar, vilket i ett filmavsnitt ges en
"vetenskaplig" förklaring. UV-strålkastare kan alltså bekämpa troll.

  Men "vetenskapen" brast på ett par andra punkter. Trollen lever i "revir" och
ett sådant var inringat av kraftledningar trollen inte kan passera, där strömen
"gick ingenstans, utan bara runt, runt" - ett föga elektrotekniskt relevant
sätt att beskriva saken. Och vid ett tllfälle spräcktes kamerans lins (eller
förfilter?) varvid man i bilderna fick se sprickor, Men linser eller
närliggande filter ger inga sprickor i bildmaterial, för det ligger långt,
långt innaför närfokusgränsen. Skador på optiken kan skapa suddigheter, men
INTE synliga sprickor i bilder.

  Men i övrigt var det en välgjord film. Intressant upplagd och både kul och
spännande.

--Ahrvid

Ps. Undrar om nästa projekt blir "Internettrolljägaren"?

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /