[SKRIVA] Rec: The casebook of the Black Widoers/I Asimov

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 25 Jun 2007 18:35:36 +0200

Jag skall något okaraktäristiskt ge Isaac Asimov en tämligen ljummen recension. Vad jag har framför mig är hans tredje samling svarta änklingar, pusseldeckarnovellsamlingen The Casebook of the Black Widowers. Jag har läst ytterligare att par samlingar i denna serie, samt spridda enstaka noveller här och där. Egentligen gillar jag grundkonceptet starkt! Det handlar om små pusseldeckarmysterier som löses under middagarna för den exklusiva herrklubben Black Widowers. Reglerna är enkla: Varje månadsmöte tar sig en svart änkling med sig en gäst som efter middagen kommer att "grillas" och serveras den obligatoriska frågan "Hur motiverar du din existens?". Men det visar sig nästan alltid att gästen också bär på något problem eller en gåta, som änklingarna under kaffet och konjakten noga diskuterar igenom. Och i slutet säger hovmästaren Henry, "excuse me, but I think I have an idea...".

  Det blir alltid Henry som löser problemet.

Jag gillar "krogskrönan". Jag har skrivit en hel serie av dem i min "Binära baren". Krogskrönan låter en presentera en idé i form av en lättsam dialog, och den passar mycket väl till pusseldeckargenren. Jag gillar således Asimovs upplägg. Jag tycker också att han skriver småputtrigt mysigt. Det är skojiga dialoger och intressanta personer kring bordet. Han vet som alltid hur man greppar och roar en publik. Hans språk är rent och klart, brukar jag säga. Inget onödigt, men inte heller irrelevanta utvikningar. Det funkar. MEN. Deckarpusslen han erbjuder oss är alldeles för obskyra! Jag är förvånad över att majoriteten av dem publicerats i Ellery Queens Mystery Magazine (otvivelaktigen världens ledande deckartidskrift) och ytterligare några i IASFM (Asimovs "eget" sf-magasin). Enstaka av de tolv novellerna har väl hyggliga mysterier, där utseendet av ett lorainnekors kan spåras i en känd symbol. Den funkar. Kanske kan nästa novell, som involverar månader och oktala samt decimala tal godkännas. Liksom den som som baseras på olikheter mellan kyrillisk och latinsk text. Men sedan går det utför. Novellen "Second Best" baseras helt och hållet på amerikanernas besatthet i sin presidentlängd (vem som var president när och hur han valdes osv). Asimov har här lagt upp mysteriet på mest skruvat möjliga sätt. En soldat i koreakriget möter en annan skadad soldat. De är på flykt från kineserna och umgås i flera dagar utan att säga sina namn. När den skadade soldaten slutligen dör säger han inte sitt namn, utan något kryptiskt som man kan räkna ut om man studerar den amerikanska presidentlängden. Många andra noveller är lika tillskruvat upplagda och obskyra. (Men "The Missing Item" som berör vilka morgonstjärnor man kan se från Mars, har sina poänger!) I vissa noveller kan man tvivla på att Asimov gjort sin research ordentligt. Tag följande dialog:

Halsted said, "There's Roberet Louis Stevenson, Franklin Delano Roosevelt, Gustavus Adolphus Vasa."
  "Who's Gustavus Adolphus Vasa?" asked Gonzalo.
  "A king of Swdeen in the early 1600s," said Halsted.

"Gustavus Adolphus" är förvisso det det internationellt (latiniserade) namnet för Gustav II Adolf. Så långt rätt. Men ingen skulle kalla honom "Gustav Adolf Vasa". För kungliga gäller att ättens namn inte anses som ett reguljärt efternamn (han var dock förvisso av Vasa-ätten). Så t ex kallas inte vår kung "Carl Gustaf Bernadotte". Hans körkort säger förmodligen "H M Carl Gustaf" (HM = Hans Majestät). Dotterns körkort säger "H K H Victoria" (HKH = Hennes Kungliga Höghet). "Gustaf Adolf Vasa" är nonsens, även om det just här inte spelar någon roll för novellens pusselmysterium. En del noveller baseras på vad som närmar sig rent ordvitsande (som "The Blind Man") och andra är närmast obegripliga (som "The Backward Look", som dock börjar lovande då kvällens gäst är en ung sf-författare som behöver hjälp med en novell - men upplösningen sätter myror i huvudet på mig). Det är småputtrigt trivsamt, vad gäller själva middagsumgänget - men mysterierna håller för det mesta inte alls. De flesta andra Black Widowers-noveller jag läst håller mycket högre standard (prova gärna dem!), men det här var inte överdrivet lyckat, min Gode Doktor!

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).