[SKRIVA] Re: Rec: "The Hobbit"

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 1 Jan 2013 01:42:34 +0000

> From: ahrvid@xxxxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
> Subject: [SKRIVA] Rec: "The Hobbit"
> Date: Fri, 28 Dec 2012 19:15:58 +0100
> .
>   Kan filmen rekommenderas? Tja, varför inte. Man har definitivt inte
> tråkigt, och den är välgjord. Recensenterna har ibland varit ljumma (enligt
> vad jag sett) men publiken har strömmat till. När vi såg den två veckor efter
> premiären var bions stora salong fylld till iaf 2/3 på en
> eftermiddagsföreställning. Men jag tror att inbitna tolkienfans lär ha en och
> [...]

Såg filmen med min ene son och en av hans vänner som är mer Tolkien- och
ring-fantast än vad vi är. Han var emellertid nöjd med filmen, tilläggen tyckte
han var kul. Och båda två gillade sångerna! Finstämda ansåg de. Hm...Min äldste
son har ståndaktigt vägrat gå och se filmen med hänvisning till att han hört
att en smal bok dragits ut till tre tvåtimmarsfilmer (han gillade ring-filmerna
men har inte läst någon av böckerna).Jag har inte tagit mig igenom hela
ring-trilogin, Ohlmarks översättning segade ihop fullständigt för mig i andra
boken, tror jag började på den tredje men gav upp där som 13- 14-åring.Däremot
har jag långt senare läst en kortare saga av Tolkien som jag tyckte riktigt bra
om, det var en talande hund, hans husse och så var det väl en drake också.Minns
för några år sen när ringfilmerna just kommit att de diskuterades på en kurs i
litteraturvetenskap (populärlitteratur hette den visst och handlade om bl a
deckare, skräck och fantasy )och då var någon förargad över att dvärgen Gimli i
filmen framställts som en lite skämtsam figur, så var det verkligen INTE i
boken, där beskrevs Gimli på ett respektfullt och allvarligt sätt. Enligt den
förargade alltså.Jag minns inte alls vad som stod om Gimli i boken. Men jag
tyckte ju att den skojfriska tonen mellan Gimli och Legolas lättade upp lite i
det gravallvarliga stridslarmet (i film 2 Sagan om de två tornen).Nu, inför
nytt år osv., är frågan om man ska försöka ta sig igenom alla fyra
hobbit-böckerna.What Ye say, som läst denna digra lunta? Är det värt
besväret?Jag lyckades ju faktiskt ta mig igenom Ulysses och värre kan det väl
inte vara, förmodar jag./piaGott Nytt År!!!