[SKRIVA] Rec: "The Hobbit"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 28 Dec 2012 19:15:58 +0100

Var i eftermiddags och såg Peter Jacksons "The Hobbit". "En oväntad resa" tror
jag underrubriken var, ty denna den kortaste av Tolkiens böcker om Midgård har
Jackson gjort till en filmtrilogi. I 3D såg vi den också, jag och brorsan, och
3D:n fungerade riktigt bra. Man använder den nya tekniken med cirkulär
polarisering, vilket separerar bilderna bra (jämfört med äldre linjär
polarisering). Det var 48 bilder i sekunden också, men jag tyckte mig inte
märka någon större skillnad i bildkvalitet.
  Nu var det säkert 35+ år sedan jag läste Hobbit-boken, och jag har aldrig
läst om den (i motsats till själva Ring-trilogin som jag läst tre ggr), så mina
kommentarer om handlingen jämfört med boken får man ta med en nypa salt. Jag
hörde dock också Hobbiten som sommarlovsteater på 70-talet, med Håkan Serner
som Bilbo och Evan Storm som Gandalf. Här var det Martin Freeman (från "The
Office" m m) som gjorde Bilbo och Ian McKellan var tillbaka som Gandalf, liksom
Christopher Lee som Saruman. I övrigt var det en hel drös nya skådisar, som
framför allt spelade dvärgar (Persbrandt är med först i nästa film). En sak jag
uppskattade att han fick heta Bilbo Bagger - "Secker" har aldrig slagit an hos
mig. (Hör du det, Erik!).
  Filmen var 2:50 lång och för att sträcka ut boken så den räcker till tre
filmer har man stoppat in en massa extraepisoder, samt utarbetat korta skeenden
i boken så de blir längre. Vi får t ex en lång förhistoria om dvärgarnas
huvudstad som angreps av draken Smaug. Vi får en lång episod om hur de träffas
hemma hos Bilbo. En lång episod hos Elrond på Vattnadal. Ett avsnitt med den
Bruna Trollkarlen Pendergast, som jag inte alls minns hörde till historien. Jag
tror inte heller stenjättarnas strid fanns i boken. Fångenskap och strid hos
vättarna blev också mycket utdraget.
  Det betyder inte att filmen var långsam och tråkig. Det var mycket aktion
nästan hela tiden. Jag tycker nästan det var *för* mycket aktion och
svärdsviftande. Jag har litet svårt att förstå poänge med tio minuter långa
stridsscener, där alla viftar hit och dit med vapen, hoppar runt, skriker,
viftar litet mer, osv. Man får ingen överblick över striden, utan det blir bara
förvirrande.
  Specialeffekterna var naturligtvis perfekta. Och det nyzeeländska landskapet
passar perfekt till Midgård. Hobbiten del 1 lär ha kostad mer än motsvarande
LOTR-film. Särskilt bilderna från dvärgarnas underjordiska stad var mycket fint
datoranimerade. Vättarnas kung var en riktigt läbbig figur, riktigt motbjudande
och slibbig. En sak jag undrar: varför saknar alla stup och alla broar i
Midgård *räcken*? Alla springer hela tiden över 100 meter djupa stup på smala
broar utan minsta skydd. Arbetsmiljöverket skulle aldrig godkänna det!
  Freeman var som sagt OK, men den som stjäl filmen är Gollum, som vi får i ett
långt parti med den kända gåtgissningstävlingen. Denna datoranimerade figur
görs riktigt övertygande, och det är märkligt att en bunt ettor och nollor
känns verkligast.
  Kan filmen rekommenderas? Tja, varför inte. Man har definitivt inte tråkigt,
och den är välgjord. Recensenterna har ibland varit ljumma (enligt vad jag
sett) men publiken har strömmat till. När vi såg den två veckor efter premiären
var bions stora salong fylld till iaf 2/3 på en eftermiddagsföreställning. Men
jag tror att inbitna tolkienfans lär ha en och annan synpunkt på alla tillägg
ändringar och utbroderingar.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)