[SKRIVA] Re: Rec: Sky Captain and the World of Tomorrow

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 03 Jan 2008 20:37:41 +0100

Den 2008-01-02 22:59:22 skrev <gittans@xxxxxxxxxxx>:
Vad är så intressant med 1930-talsestetik, tycker du? Allt var bättre
förr, eller vad?
Det mesta var nog sämre förr. (Jag har inte läst pulpmagasinen, men läst
OM dem. Och de var sämre än vad som skrivs idag. Till exempel.)
Det ligger en hel del nostalgi bakom längtan till äldre tider.
Nej, det var inte bättre förr. Och det är förstås mycket nostalgi över längtan till någon äldre tid. Man kan dock "gilla" någon äldre period (i det här fallet 30-talet, pulperan) även om man fuller väl vet att det inte var bättre på något sätt då. På 30-talet rådde ekonomisk kris och nazismen växte till sig. På många sätt var det en danska dassig tid (alla äldre tider var *sämre* än nu, utan något undantag). Däremot tycker jag inte att *allt* som skrevs i de gamla pulpmagasinen var dåligt! Det skrevs en hel del bra grejor i dem också. Allt som skrivs idag är *inte* bättre än det som skrevs förr - tyvärr är jag tvärtom ofta besviken på modern prosa (den är ofta pratig, slö, idéfattig).

Den 2008-01-02 23:01:33 skrev Ove Ridé <nitro2k01@xxxxxxxxx>:
Hahahahahahaha!

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Gå med på SKRIVA! http://www.skriva.bravewriting.com
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).