[SKRIVA] Re: Rec: Riders on the Storm/J Densmore

  • From: Alexander Stamou <alst3355@xxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 25 Jun 2007 10:03:12 +0200

Ahrvid Engholm skrev:

Jag är inte en jättfanatisk musikfan, såsom många andra jag känner plägar vara, men visst kan jag gilla goda spår. Till det hör rock från 1960- och 70-talen (modernare musik - särskilt toppliste/MTV-tjafset - känns ljummen). På den tiden hade man riktiga band, som spelade på riktigt och röjde ny väg. Idag kan vilken idiot som helst programmera en synth och en sequenzer, sätta på en trummaskin, få sin falsksång elektroniskt korrigerad, och sedan fixa allt i datorn.

Fast naturligtvis höjs då även kraven. Det är inte idioterna som når
framgång, utan de som kan göra det du räknar upp och mer därtill bättre
än resten av konkurrenterna. Eller så har kommersiell framgång mer med
kontakter och icke-musikaliska färdigheter att göra, men det lär väl i
så fall inte ha förändrats sedan exempelvis 70-talet. Och glöm för allt
i världen inte att man spelade in i studio -- dvs med elektroniska
hjälpmedel -- även då Pink Floyd var färska*, och säkert även långt
dessförinnan. Bara för att tekniken har förbättrats betyder det inte att
vem som helst kan göra vad som helst eller att det var bättre innan man
kunde göra mer. Men en viss charm kan jag hålla med  om att det finns i
gamla tiders mer "autentiska", relativt oslipade sound. Och kanske var
det mindre likriktat förr, men jag tvivlar på det, just eftersom det
kommer ut så mycket mer musik nu än någonsin förut. Om det ändå verkar
så gissar jag att en del av problemet faktiskt ligger i de rent
fysikaliska begränsningarna -- man kan inte "nyskapa" hur mycket som
helst, hur länge som helst. Allt nytt bygger på något gammalt och ju mer
som redan finns "skapat", desto mer måste vi förlita oss på variationer
av det gamla. Men å andra sidan tillkommer ju nya möjligheter hela
tiden, möjligheter till nya variationer som inte kunnat existera tidigare...

*) Tänk hur de hade låtit utan några synthar eller effekter. Inte alls
lika imponerande. För att inte tala om alla artister som förlitar sig på
konstgjord förstärkning av ljudet. Är man riktigt renlärig ska man väl
utesluta elektricitet i musiksammanhang över huvud taget... eller varför
inte alla instrument? Eller allt ljud? ;)

:A

Ps. Intressant recension, tackar.

grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).