[SKRIVA] Rec: Princess of Mars

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 1 Jan 2010 17:38:53 +0100

Via streamartjänsten Project Free TV (som jag tidigare nämnt) såg jag den nya
filmen "Princess of Mars", baserad på Edgar Rice Burroughs böcker om John
Carter på Mars.
  Den var riktigt usel. Den är inte värt besväret men för den som insisterar
finns del 1 här (och så får man klicka sig vidare till del 2):

http://www.free-tv-video-online.info/player/zshare.php?id=7053668284c7c1c0

Man hade förändrat ERB's grundkoncept. Man åkte inte till Mars utan till en
annan planet kring Alfa Centauri, som tydligen ersätter Mars.
  Storyn är långsam, delvis obegriplig och specialeffekterna usla. Man har en
"travelling mat" där man ser gränserna vid inkopiering, dåliga
datoranimeringar, glasöverläggsmålningar av låg klass, och marsianerna (som f ö
har skrattretande masker) har fått två armar istället för fyra - troligen för
att det blev för dyrt att ordna specialeffekter för fyra armar. Den enda
specialeffekten värd att nämna var när John Carter hoppade 30 meter upp i
luften, en finess som sedan inte brukades mer i filmen.
  Och Traci Lords som spelar den "hotta" marsprinsessen ser ut som en
medelålders hemmafru. Hon var ju en gång världens porrprinsessa innan hon bytte
karriär, och var i den rollen riktigt sexig (annars hade hon haft fel
karriärval i början...). Men här verkar hon bara trött, alldaglig och menlös.
Hon har dykt upp i en del sf-relaterade TV-serier, där hon varit mycket bättre.
  Intrigen var något om ett hot mot Mars' atmosfärspumpar som skapade
andningsbar atmosfär. Och så slogs man litet. Och så var det över. Ganska segt,
alltihopa.
  Jag tror inte den här filmen går upp på svenska biografer.

Nya Windows 7 gör allt lite enklare. Hitta en dator som passar dig!
http://windows.microsoft.com/shop-----