[SKRIVA] Rec: Nobels Testamente/L Marklund

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx" <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 27 Jan 2014 18:00:30 +0100

Jag har läst alla Liza Marklunds deckare fram till denna, Nobels Testamente
(Piratförlaget, 2006), och då den legat oläst länge var det lika bra att tugga
i sig den. Det finns två senare romaner om den illustra Annika Bengtzon som
också lär hamna på läsbordet vad tiden lider.
Annika bevakar Nobelfesten som reporter för Kvällspressen. Under dansen efter
middagshögtidligheterna, smyger en kvinna in och skjuter Karolinska institutets
(KI) ordförande för Nobelkommitten, skadeskjuter en nobelpristagare och skjuter
tre vakter. Hon flyr i en båt.  Samtidigt har Annika fnurror i såväl jobb som
hemliv. På tidningen skall man Göra Om och stjärnreportern som snubblar över
mord hela tiden platsar inte riktigt, men hon lyckas förhandla till sig
tjänstledigt med full lön Annika har just köpt ett hus. Maken verkar vara
otrogen. En granne är elak. En annan granne är snäll och råkar jobba på KI.
KI-grannen inviger Annika i en massa av KI:s och Nobelkommitténs interna
intriger.  Det pågår skumma saker kring Nobelkommittén. En av professorerna
verkar mentalt störd och anklagar den för ospecificerade med grova
oegentligheter. En ledamot hittas mördad i sitt badkar, den mentalt störde
professorn mördas i sin bastu, en doktorand fryser ihjäl i ett kylrum där
dörren gått i baklås.  Mycket som händer, med andra ord.  Och hela tiden får
Annika Bengtzon slåss med tidningens dumma redaktörer, hämta barnen på dagis,
vandra på slak lina visavi maken, ha ambvivalenta känslor för Bosse hos
Konkurrenten, irriteras på elaka grannen, diska och städa och känna sig
otillräcklig, försöka vårda kontakten med sin höga poliskälla Q, osv.  Det är
mycket en journalistdeckare måste stå ut med, som jag inte kan undgå tro i alla
fall till delar är en spegling av Liza Marklunds eget liv. Det känns hela tiden
som att boken ligger nära författarinnan själv, hon som beskrivit sig som en
"stridsvagn i högklackat".
Jag tyckte Nobels Testamente började bra, men mot slutet spårade den ur helt.
Under mindre än 1/10 av romanlängden får vi a) ett icke helt övertygande
familjegräl som blir grogrund för skiljsmässa, b) en slutuppgörelse med Skurken
som dödar en hund och tar gisslan, c) en spektakulär mordbrand och d) ett som
jag tycker ganska påklistrat självmord. Snabba puckar, minsann, som knyter ihop
alla trådar - men inte känns helt gediget.  Jag har några problem med Liza
Marklunds skrivkonst. Jag erkänner att hon skriver flyhänt så att läsögonen
glider utefter raderna som en smörklick i stekpannan. Jag tycker hon skriver
bra dialog. Och hon har uppenbarligen gjort enormt med research. Vi får många
noggranna interiörer från KI, stadshuset, Justitiedepartementet inkl hur
arbetet där funkar.  Men jag störs över att hon hopar huvudsatser på varandra
skiljda av blott komman. Och jag tycker att hon har för många sidotrådar som
inte tillför något. Det skildras i detalj hur det funkar med dagis, hur Annika
köper och lagar mat, vi får bekanta oss med väninnor som inte har någon
betydelse för intrigen. Vi får en sidohistoria som utgör parellell med den
beryktade utvisningen av egyptierna (som inte har något med intrigen att göra
heller). Vi får t o m Annikas nattdrömmar instoppade ibland.  Här och där
avbryts berättelsen av betraktelser över Alfred Nobel, som visar sig komma från
ett av mordoffren, men de de har mycket mindre betydelse än man kunde tro.
Marklund har otur när hon som en annan irrelevant sidotråd plockar in kritik
mot Thomas Bodströms buggningslag, som var aktuell i mitten av 00-talet. Hade
hon väntat ett tag kunde hon ha smaskat på mycket värre om såväl FRA och senare
NSA...  Många av de här sidotrådarna kunde gott ha skippats. Det är onödiga
utvikningar som bromsar upp berättelsen och tillför inget väsentligt.  Som
gammal datorjournalist hittar jag en del tekniska faktafel. Man behöver inte
ringa i en mobil för att polisen skall kunna spåra den (bara mobilen är
påslagen håller den ständig kontakt med närmaste mobilmaster). Man kommer inte
in direkt i ett webmail-konto efter en enkel kontrollfråga (rutinen vid glömt
lösenord brukar vara minst ett par kontrollfråger och sedan *mailas* password
till registrerad alternativ E-adress).  Men framför allt begriper jag inte hur
Annika och inte polisen fann det hemliga mailkontot! Det användes från
jobbdatorn och på dess server borde IP-nr ha sparats som talar om var kontot
finns, vilket polisen borde ha haft tillgång till för en mordutredning. (I
Sprängaren fick Markluind till en rad liknande tekniska faktafel.)  Nobels
Testamente borde ha kortats och koncentrerats, en del sidotrådar kapats, men en
god stunds flyhänt underhållning var det förvisso. Liza Marklund säljer som ett
helt paket smör i stekpannan, så att det bara fräser om det. And you can't
argue with success...
--Ahrvid
Ps. Jag skrev en gång en Liza Marklund-parodi, "Gift på drift", som gick i
något av Novellmästarnas lokaltidningspaket (och har sålunda stått att läsa i
allt från Smålandstidningen till Hallands-Posten, eller vad det var). En annan
sak: det är min gamle bekant Gunnar Gällmo som översatte A Nobels tidigare
outgivna pjäs "Nemesis" till Esperanto och jag tror han även ansvarade för
parallelltexten på¨svenska.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /