[SKRIVA] Rec: Konspirationen mot Amerika, P Roth

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 03 Feb 2008 17:08:37 +0100

Philip Roths alternativhistorieroman Konspirationen mot Amerika, handlar om judisk familjs öden och äventyr i ett Amerika där Charles Lindbergh vann presidentvalet 1940. Denne legendariska flygarhjälte blev i verkligheten tillfrågad om att bli presidentkandidat (men avböjde) och var också ledargestalt inom "America First", en isolationistisk gruppering som ville hålla USA utanför kriget. Jag blev tyvärr en smula besviken på romanen. Det är väldigt mycket av den judiska familjens vardagsliv och för litet av de Stora Skeendena. Familjen kallas f ö Roth och berättaren Philip, så jag förmodar att författaren passat på att plocka in en hel del från sin egen uppväxt. Men alla förvecklingar inom familjen tas upp i för mycket detalj och med för stor pratighet. Som vanligt kunde författaren gott ha skurit litet. Det finns möjligen ett intresse i att skildra en familjs vardag under 40-talet, men jag har redan läst så pass mycket från och om den tiden att det inte för mig dyker upp något särskilt oväntat. Det blir litet småtrist. Under president Lindbergh (som i div tal uppvisade en viss judefientlighet) startas åtgärder mot judar. Men det blir inte en särskilt "smaskig" förföljelse - inga utrotningsläger, utan judiska familjer omplaceras bara mellan olika delar av landet (och de får t o m behålla sina civila jobb). Det värsta som händer är litet vag vardagsdiskriminering och diverse upplopp i städerna, där judar misshandlas och angrips. Det har ju en del vita amerikaner sysslat med visavi de svarta, så det känns som händelser inom de historiska rimligheternas gränser. Däremot känns inte vissa andra saker som händer i Konspirationen mot Amerika som historiskt rimliga. Jag kan inte gå in utförligare på det, utan att avslöja upplösningen, men det anknyter till den ökända kidnappningen av Lindberghs unga son i början av 30-talet. De svängar som Roth tar ut här känns mer än lovligt påklistrade. Inte heller känns det särskilt rimligt att USA:s president personligen flyger omkring i sitt eget plan, ensam och utan eskort. (Lindbergh var förvisso en duktig pilot, men Secret Service skulle aldrig släppa iväg honom ensam.) I slutet av boken finns en uppsättning personbiografier om de inblandade (som är i sig mycket intressanta!) och där lär vi oss att i det verkliga livet verkade Lindbergh överge sin isolationism när kriget ändock kom. Han var tituläröverste i USA:s flygvapen, men fick inte gå i aktiv tjänst (Roosevelt hade inte glömt hans isolationism) utan blev konsult för en amerikansk stridsflygplanstillverkare. Mot slutet av kriget lyckades han dock nästla sig fram till aktiv tjänst och flög 50 stridsuppdrag och sköt faktiskt ned ett japanskt flygplan. Litet besviken är jag, som sagt. Boken kunde ha kortats, och en del historiska skeenden borde ha hanterats annorlunda för att bli mer övertygande.

--Ahrvid

Ps. Låt mig istället rekommendera ett par andra alternativhistorier, som är mer övertygande. Hans Alfredsons Attentatet i Pålsjö skog handlar om hur Sverige invaderades av Nazityskland - rappt och intresseväckande skriven. (Ett antal riktiga nazisympatisörer florerar i handlingen.) 40 "lyckliga" år av Gunnar Bernstrup och Jörgen Westerhov handlar om hur Sverige tas över av kommunisterna och blir till rena DDR - en avslöjande och dråplig skildring, som ger både leenden och tandagnisslan.

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!