[SKRIVA] Rec: Fem berättelser/Olaisen & Holmesson

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx" <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 12 Feb 2014 06:54:17 +0100

Den hårdaste och mest nedgörande kritik jag kan leverera avseende
novellsamlingern Fem berättelser (Per Olaison förlag, CDM biblioteket, 2013)
gäller just titeln. Vad då "Fem berättelser"? Kunde man inte ha hittat på något
ännu mer intetsägandet? Det är inte vilka "fem berättelser" som helst, utan fem
science fiction-noveller, och det är vi inte bortskämda med. Man borde ha
använt något klämmigare, "Science fiction i överljusfart", "Spänning i tid och
rum" eller något dylikt.
  Mattias Holmesson känner jag inte till så väl, men jag lär mig i denna
samling att han är en riktigt bra stilist. Jag tror dock att jag stött på honom
i äldre nummer av CDM, tidskriften Crime Detective Mystery, redigerad av
samlingens andre författare, Per Olaisen. (Och vi är nog många som hoppas att
CDM må upptinas från den is den f n enligt uppgift ligger på; jag är iofs
partisk då jag råkat medverka, men det lindrar inte saknaden.)
  Av de fem berättelserna är två av MH, två av PO och en av dem tillsammans.
Tre tycker jag är superbra! Två är sisådär, men alla fem är välskrivna. Tre
fullträffar av fem och två på tavlan är inte så illa.
  Holmesson tycker jag är den fantastiske stilistikern, t ex i "Ett nytt
ansikte" som inleder, medan Olaisen är den riktigt klurige intrigmakaren, som i
"Minusmördaren", en finurlig historia som borde bli en klassiker och
antologiseras fr o m nu och till evigheten. Sedan avslutar de tillsammans med
"Mer av allt" som är något så udda som en humoristisk sf-deckare. Slutet var
mycket "shaggy dog story" men fram till dess får man sig många leenden, bl a i
sällskap av den kvinnlige kriminalinspektören Greta Gustafsson "känd för sin
integritet och sin stora samling filmer av Mauritz Stiller". Alla konstiga
maträtter som ingår i dödskomplotten livar också upp. Humor är svårt, men jag
tycker att de lyckas väl.
  Går  vi till början möter vi Holmessons "Ett nytt ansikte" som handlar om en
man som råkat ut för en udda sjukdom som får hans lekamen att bokstavligen
smälta. Ett botemedel är delvis kroppstransplantation, men det medför en del
komplikationer. En mycket välskriven historia. Holmesson blandar kompletta
(välformulerade) meningar med satsfragment, innovativa adjektiv och idiom, bra
dialog, osv. Jag tror mig kunna märka när någon trivs med pennan och här är
pennan vass.
  Sedan kommer "Minusmördaren", The Instant Classic tycker jag. Det är dubbelt
science fiction. Dels utspelar den sig i en framtid då brottslingar skickas
till helium3-gruvorna på månen, dels snuddar den vid psi-liknande krafter. En
serie mord inträffar i en liten byhåla och vid varje mord efterlämnas ett
budskap som säger "71-1", "12-1" osv, "minusmördaren" som pressen döper
gärningsmannen till (strecket skall utläsas som minus). Det är sällan man ser
nya intrigidéer, men här får vi en som dessutom används på ett bra sätt.
  Påföljande två noveller kändes som mellanakter. Skrivmässigt helt OK, men jag
hade litet svårt att plocka upp och följa intrigen. "En andra chans" handlar om
någon som dör men råkar ut för hypnos (?) och "Roten till det onda" om ett
rymdskepp vars kapten dött men på något sätt lever kvar i skeppet. OK som
stories, men de kanske kunde ha gjorts tydligare. "Mer av allt" i slutet är den
humoristiska historien som jag redan berört. Frossarsällskapet skall ha sin
årliga middag med de mest besynnerliga rätter, men så faller värden Dr
Angelicus ned död. Dödsfallet utreds av kommissarie Gluttony (!) och kollegan
Greta som helst "vill vara ensam". Slutpoängen kan lämnas därhän, men det var
riktigt roligt skrivet.
  Samlingen ger den inte alltid lätta konsten att skriva futurologiska
historier "ett nytt ansikte" och "minusmördaren" bidrar med många stor plus.

--Ahrvid

Ps. Kjell, ta detta till DAST om du vill!

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /