[SKRIVA] Rec: Brands framtidsnummer

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 May 2014 21:48:31 +0200

Brand nr 4/2013 (särskilt framtidsnummer)
När jag besökte Stockholms Internationella Seriemässa i helgen (särskild
rapport om det kanske kommer) kunde jag vid ett bord plocka upp ett gratisex av
Brand, nr 4/2013, som jag noterar är ett särskilt framtidsnummer. Alla artiklar
heter saker som "Robots", "Spacelab", "Metropolis", "Man - Machine". Och
bläddrar man i det ser man att materialet sägs handla om framtidsfrågor och
modern teknologi - Internet, cybernetik, robotar och liknande.
  Numret är tryckt i svart och rött, en kombination man förr i tiden brukade
kalla "lingonmos". Men artiklarna är skrivna med vad vi rätteligen bör kalla
"smömos". "Anarkistisk tidskrift sedan 1898" skriver man i kolofonen, men vi
kan konstatera att "anarkism"  Brands tappning betyder stenhård, blodröd
kommunism.
  Något bär det mig emot att botanisera i den intellektuella röran. Det är inte
lockande att läsa när man finner allvarliga invändningar till var och varannan
mening. Men jag tillåter mig några nedslag i alla fall.
  Artikeln "The Robots" påstår redan i ingressen att "borgaren alltid /vill/
veta vem som skall utföra skitjobben...". Vi får veta att "alla arbeten inom
kapitalismen /är/ 'skitjobb'. Det är sofistikerad utsugning". Författaren
föreslår, som titeln antyder, att allt skall göras av robotar istället. Gott
så! Kanske kan vara en bra idé. Men artikeln är *totalt oteknisk*, den saknar
varje spår av kunskap om hur robotar, automater, datorer m m fungerar, vad man
kan vänta sig av teknisk/vetenskaplig utveckling, osv. Istället är nästan all
text omtuggande av uttjatade klyschor om det förtappade "borgerliga" samhället.
Hur kan man skriva en artikel om robotar som inte innehåller ett iota
information om robotar eller några idéer ö h t om sådana där plåtgubbar?
  Artikeln "Spacelab" handlar enligt ingressen bl a om "hur den konstnärliga
fantasin begränsas av en snäv nyliberal förståelse". Innehållet är fullt av
högtravande fraser om konst som jag hört ältas hur mycket som helst, tidigare,
med tendensen att om inte all konst toppstyrs av politiken går det åt h-vete.
Jag hade hoppats på något aningen intressantare om Spacelab och andra
rymdstationer...
  "Metropolis" handlar om staden. "Vi exploateras i stadsrummet" påstår
ingressen men som tur är finns "maktmedel för att stoppa den kapitalistiska
produktionen".  Redan i stycke 2 dras Marx fram. Jag letar efter Fritz Langs
namn. Förgäves.
  "The Model" handlar om "den cybernetiska kapitalismen...decentraliserad, en
gigantisk abstrakt maskin...kapitalets källa tll mervärde". Cybernetik har
"intagit liberalismens plats" (och då skall ni veta att "liberalism" i denna
tidskrift är synonymt med Hin Håle). Artikeln handlar helt enkelt om att
Internet, IT, mobiltelefoner och allt detta i grunden är förtappade
utsugarredskap. Det är kanske numrets med knapp nöd mer hållbara artikel, men
det säger inte så mycket. Fullt av klichéer här också, ofta obegripliga, tomma
ord som t ex vi "förstärker de icke-konformativa handlingarna och letar efter
rytmisk samstämmighet" (handlar det om dansband?) och bör "skapa det fruktbara
kaos som blir slutet på cybernetikens hypotes" (som jag sade: IT är uselt, bort
med det!).
 Så en artikel om neonljusskyltar, som jag hoppar över, och en om maskiner, som
nämner "Marx" 24 gånger, om jag räknat rätt. Men den självupptagne klåparen och
statistikförfalskaren Marx' (hans portalverk Kapitalet är full med
körsbärsplockade, förvrängda siffror)  teorier om maskiner intresserar mig inte
det bittersta.
  Det här är en skrift av religiöst frälsta, för andra frälsta i samma
religion, full med hyllningar av sektens överstepräster och obegripliga
referenser till dess Heliga Skrifter. Hoppas man sätta världen i Brand tror jag
att inte ens pappret det är tryckt på kan fås att ge ifrån sig ens den minsta
lilla låga.
  Det är väldigt svårt att skriva ihop ett tidskriftsnummer om framtiden,
teknologi, robotar och liknande och få det att bli fullständigt, totalt
ointressant.
  Men Brand lyckas.

--Ahrvid

Ps. Målarfärgen som torkar ringde och vill ha tillbaka sin publik!

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /