[SKRIVA] Rec: Boken om Bildjournalen/Lundberg, Bohm

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx" <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 12 Jun 2014 02:50:03 +0200

Jag läser att Medborgarplatsens bibliotek i Stockholm skall byta namn till
Tranströmer-biblioteket, för att ära vår senaste nobelpristagare (som också
växte upp i närheten, på Folkungagatan). Kanske kan vara en lämplig
ärebetygelse för denne poet (som jag faktiskt träffat också!).
  Och apropå bibliotek plockade jag låneledes upp en stilig volym, Boken om
Bildjournalen (av Börje Lundberg och Ammi Bohm, Premium Publishing, 2011). Det
var tidningen som uppkom 1954 genom att gamla Filmjournalen döptes om och den
definierade mycket av ungdomskulturen fram till nedläggningen 1969 (formellt
lades BJ "ihop" med vecko-Revyn iofs). Boken går igenom de största nyheterna i
BJ år för år, med utdrag ur artiklar och massor av bilder från veckotidningen.
Sist också ett omslagsgalleri för alla nummer med komprimerad
innehållsförteckning nummre för nummer.
  BJ skrev om musik, film och kändisar, men också en del annat. T ex ser jag i
innehållsförteckningarna att praktiskt taget varje nummer hade noveller eller
delar av följetonger. Man hade också "bildnoveller" där man återberättade
populära filmer (man skickade in fotografer på bion för att smygta bilder
direkt från duken). Bland noveller fanns det både deckare,  rysare och en del
sf. Ray Bradbury förekom, och sf-.noveller av för mig okända Barbro Norström
och "MJ Amft" (vilket låter som en pseudonym). De flesta novellerna torde dock
ha varit kärleksslisk.
  En riktigt bisarr sak var hur BJ 1961 utlyste en tävling om att resa till
månen. 1 miljon kronor utlovades till den svenske medborgare som innan årets
slut byggde en raket och fort till månen och tillbaka, och hade sitt svenska
pass med sig. Var man totalt galna i skallen? Det var iofs ganska riskfritt att
ställa ut löftet...
  Men annars var det mycket musik (jazz, med tiden allt mer pop och rock), film
och kändisar. BJ var en maktfaktor. Som mest var upplagan på över 300 000 ex i
veckan! Det var i "Bildis" alla popgrupper skulle vara med för att räknas. Det
var där man ställde till den stora fighten mellan Tommy Steele och Elvis
Presley, som den förre vann med några få hundra röster. En vinnare skulle få
träffa idolen, och tävlingen var nog uppgjord. Det var närmast omöjligt att
ordna en träff med Elvis, men med Tommy Steele gick det. Jag satt vid bläddring
och höll ögonen öppna om vår vän Kjell Genberg skulle dyka upp, för han
rockmanagerade vid den tiden - såg honom inte men bl a Slamcreepers var ju med,
så han hade säkert med BJ att göra.
  Det var mycket kändisreportage, tävlingar, skivrecensioner, musiktopplistor,
mode, insändarsidor, krönikor (Kar de Mumma skrev t ex) och inte minst de
populära bilagorna. Omtalade var de s k elefantbilderna, jättebilder på någon
popgrupp som under 60-talet prydde mången tonårsvägg. Flera gånger skickade man
också med små samlingsskivor med numren, sådana där tunna grejor i flexiplast,
men det uppges att den första skivan man skickade ut redan på 50-talet var
gjort i...papp! (Det står uttryckligen så. Kunde man göra spelbara skivor i
papp? Jag skulle gärna vilja se hur en sådan såg ut.)
  Genom BJ kunde ungdomen förstås följa uppgången för en viss grupp från
Liverpool. De var enorma favoriter, prydde många omslag, kom i samlarbilder och
allt möjligt. BJ försökte dra igång en ny fight mellan The Beatles och The
Rolling Stones, men det gick inte riktigt lika bra som det med Elvis/Steele.
Att beatlarna gjorde stor succé under sin första utlandsturné - som gick till
Sverige - och var med i TV, radio och sålde slut på sina drygt halvdussinet
konserter, måste vara BJ:s förtjänst. Under den turnén var man ännu bara ett
halvkänt band på uppåtgående.
  Svenska favoriter som Hep Stars, Shanes, Tages m fl abonnerade förstås också
på utrymme och omslag. Det här var en tid då svensk pop stod på topp. Agneta
Fältskog, Benny Andersson och Björn Ulveus förekom i spalterna (Frida såg jag
inte i boken) och utan 60-talets popvåg, som BJ var en viktig kanal för, skulle
vi inte ha fått ABBA.
  Men i slutet av 60-talet kom andra tider. Det var Lukke Bonnier som gav
Bildjournalen silkesnöret när upplagan sjönk under 60 000 (formellt uppgick BJ
i Vecko-Revyn, som sagt). Jag tror att orsakerna var flera. Ungdomsgenerationen
blev mindre (babyboomen efter med WWII växte upp) och mer politisk. Det blev
mindre flärd och kändisar, mer Vietnam och kårhusockupation. TV2 kom 1969 så
mediakonkurrensen ökade. Man började se början på den "alternativa"
musikrörelsen med mindre pop och mer folkmusik och banga på kastruller. BJ
försökte hänga med, och införde t ex sexfrågespalt och litet mer "sociala"
ämnen. Men det gick inte.
  Jag var för liten för att ha upplevt Bildjournalen, men när man bläddrar i
den här praktboken (stort format, nära 600 sidor, omslag och sidor ur BJ på
alla sidor) blir man litet nostalgisk. Det måste ha varit en dröm att plocka
upp den där blaskan varje vecka och läsa om idolerna och det senaste skvallret
från kändisvärlden och se bilderna på popgrupper som hoppar.
  Veckotidningarna var bättre förr.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /