[SKRIVA] Rec: Avatar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 26 Dec 2009 21:28:26 +0100

Jag var nu på annandagen, tillsammans med brorsan, och såg James Camerons
storfilm "Avatar", den första han gjort efter"Titanic". Och jag såg den i 3D,
på en av tre biografer i Stockholm som kan visa det. Filmen finns i 2D-version
också, men 3D-versionen är faktiskt värd en omväg.
  Jag har sett 3D-filmer tidigare, men nu verkar man ha fått styr på
3D-tekniken. Tidigare har det funnits ett "läckage" mellan de två
stereobilderna, men nu fanns det praktiskt taget inget sådant. (Man använder
olika polarisering på de två olika stereobilderna.) 3D-effekten var praktiskt
taget klockren och gav ett mäktigt intryck.
  "Avatar" har beskrivits som en kommentar till Irak-kriget, men det finns väl
mer ekon av Vietnam-kriget, men kanske allra mest kolonialismen under
1800-talet. Den värld "Avatar" beskriver finns inte längre, så dess eventuella
budskap faller delvis på hälleberget. Sedan finns förstås litet allmänt om hur
bra det är med skogar och urbefolkning osv - litet klichéartat, tycker man.
Vildarna är ädla och lever så lyckliga, och Elaka Jordingar kommer bara och
förstör. (Verkligheten är något mer nyanserad, faktiskt.)

Handlingen går i korthet ut på att jordborna upptäckt det okända ämnet
"unobtanium" ("omöjligtattfåtagpåium"...värt 20 milj/kg) på planeten Pandora.
Men där bor redan en urbefolkning, kallade na'vi (naiv?), som är tre meter
långa, blåa humanoider. Gruvbolag och militär vill "flytta" infödingarna från
deras boplats, ett kilometerhögt träd, för där finns stora mängder av det
värdefulla ämnet.
  Samtidigt finns där en forskargrupp som studerar planeten, ledd av Sigourney
Weaver, och en metod de använder i studioerna är att odla fram en na'vi-kropp
(en s k avatar) som sedan fjärrstyrs av en människa som ligger i en särskild
kapsel. Jake, en rullstolsbunden marinsoldat, kommer ifrån sin studiegrupp
under ett updrag (medan han förstås är i sin avatar) och tas upp i en
infödingsgrupp.
  Sedan tillstöter en del komplikationer. Jordborna vill åt sitt unobtanium,
infödingarna vill inte flytta på sig, så det utbryter en hel del trubbel. Och
Jake står på infödingarnas sida, trots att han bara är en avatar. Ett centralt
tema i filmen är den konflikt Jake känner mellan sin jordiska och na'viska
identitet.
  Det finns förstås en massa andra detaljer. En elak överste (vars elakhet är
verkligt grovt utmejslad). Ett "livsträd" som verkar sammanknutet med Pandoras
alla andra träd till något slags enormt neuralt nätverk som kan framkalla
syner. En kärlekshistoria.

Om än intrigen är litet klicheartad (den är dock inte "dålig", utan funkar för
det mesta) är filmens verkliga huvudpoäng datoranimeringar, specialeffekter och
ett MASSIVT visuellt intryck!
  Jag brukar vara kritisk mot filmer som bara är specialeffekter, men här
tycker jag nog att de både är motiverade, utmärkta och gör det här till en
sevärd upplevelse.
  3D-effekterna bidrar säkert. Men exempelvis alla scener under första delen,
när man utforskar den amazonasliknande djungeln, med allt sitt djurliv, är helt
oemotståndliga. Senare kommer man till en del av planeten som har "flygande
berg", där infödingarna tämjer en sorts flygande ödlor. Där får vi också många
fina flygscener. T o m alla interiörbilder från jordbornas bas blir extra
sevärda i 3D.
  (Framtidens datorer kommer att ha genomskinliga skärmar där saker projiceras
i 3D, kan jag f ö meddela. Men banne mig om de inte kör en variant av
Windows... Filmen utspelas år 2154, närmare bestämt under sommaren det året.)
  Det hela blir dock litet väl rörigt i slutet, då det är en massa
stridsscener. 3D-effekterna ger inte så mycket när man har många snabba klipp,
röriga kameror, närbilder och mycket som händer. Det krävs litet lugnare
bilder, gärna hel- och avståndsbilder.

"Vetenskapen" var litet si så där. Hur kan man ha "flygande berg"? Hur kan man
blanda mänskligt och na'viskt DNA, utan problem, och utan att resultatet blir
annat än en na'vi? Hur kan Pandora ligga i omlopp kring en Jupiter-liknande
planet - Pandora är snarast en måne, inte egen planet - utan att drabbas av
enorma tidvattenkrafter (som bl a borde framkalla mycket vulkanism)? Och var
finns "unobtanium" i det periodiska systemet?
  Datoranimeringarna är så långt jag kan se klockrena och fantastiskt
välgjorda. Såvitt jag förstår är alla na'vis helt datoranimerade, men man får
verkligen intryck av att det skulle vara riktiga skådespelare. Och man tappar
andan av den mycket välgjorde djungeln - vilken datorkraft det måsta ha krävts
för att få med alla bladen, det komplicerade ljusspelet, alla småkryp, etc.
  Trots aningen klicheartad handling är det en utmärkt film, tycker jag. Det är
den visuellt starkaste sf-film jag över huvud taget har sett, där det visuella
är nödvändigt och integrerat och fungerande i filmens helhet. Man har inte en
tråkig minut, trots att "Avatar" är nära 3 timmar lång. Och salongen var
faktiskt utsåld och fullsatt över en vecka efter premiären.

Nya Windows 7 gör allt lite enklare. Hitta en dator som passar dig!
http://windows.microsoft.com/shop-----