[SKRIVA] Rea på CDM

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 16 Oct 2010 20:11:41 +0200

I snart två decennier har Per Olaisen utgivit deckarnovelltidskriften CDM (=
Crime Detection Mystery; både sf, fantasy och skräck kan ingå om novellerna har
något detektiv/brottselement). Den är inte nedlagd, men kommer oregelbundet
numera.
I hans senaste E-nyhetsbrev ges alla möjligheter att skaffa gamla nummer till
mycket förmånligt REA-pris (5:-/st). Så här skriver han:

"Tidskriften CDM ligger som ni vet i dvala, men är självklart inte död.
Material till nästa nummer håller mycket långsamt på att samlas ihop, men när
det blir ett nummer får vi se. Under tiden har jag bestämt mig för att rensa i
lagret, så jag rear nu tillfälligt ut CDM-nummer från 1996-2005 för endast 5
kr/st. I skrivande stund har jag inte kontrollerat exakt vad som finns i lager
från dessa år, men det mesta lär existera. En lista över innehållet i
tidskriften hittar du här: olaisen.se/pofcdm.htm. Observera att porto
tillkommer samt att förskottsbetalning tillämpas. Rean gäller så långt lagret
räcker eller till nästa OM."

Jag har själv medverkar många gånger i CDM, som är nätt, prydligt och normalt
så där 50 s (senare nr  fr o m 2006 i "tunt pocketformat" är tjockare). Numren
har huvudsakligen nya svenska noveller, ofta av kända namn, men enstaka
engelska översättningar förekommer, liksom "historiska pärlor". För svensk
genrenovellistik har CDM i många år varit den ledande tidskriften (konkurrensen
har inte varit stenhård, iofs).
  Så passa på - CDM ger riktigt skön läsning!

--Ahrvid

Ps. Kollar jag i listan ser jag att jag finns med i nr 4/2001, 4/2002, 2/2003,
4/2004, 2/2005, 1 och 2/2006, 1 och 2/2007, 1/2008 och påföljande nr som kallas
No 66. (Hela elva noveller - inte illa!)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----