[SKRIVA] Rapport från Lovecraftkväll

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 25 Sep 2013 21:39:26 +0200

Som i en riktigt god skräckhistoria tar vi slutpoängen sist.  Jag var i alla
fall på Lovecraftkvällen på Rönnells Antikvariat (som f ö är nedläggningshotat
pga kraftig hyrshöjning - tidningarna har skrivit om det - så vi får hoppas det
överlever!). Det blev väl litet stilla med kanske drygt dussinet deltagare,
ledda av Serietekets Anders Lundgren. Programmet var helt enkelt en
Lovecraft-quiz som han konstruerat.  Såg några bekanta ansikten. Bl a Elin L,
Anton B och Roberto. Det dök upp en Eva N, som rimligen är en annan än den Eva
N jag känner (såvida hon inte helt bytt kropp, inkl hårfärg, och tappat
glasögonen). Man sålde öhl och samlade in allas E-adresser, antagligen för att
starta något slag av Lovecraft-lista. Det kunde ha kommit fler (jag tipsade om
eventet via @SFJournalen i alla fall!) men onsdag mitt i veckan är kanske inte
bästa dag.  5-13/10 är det i alla fall Lovecraft-festival (den tredje i
ordningen) i div lokaler, bl a Kulturhuset, Rönnells, Dramaten och
SF-Bokhandeln. Programmet är nu klart och skall finnas uppe
på¨http://www.shplf.se/ .  Efter att ha lagat cykelns pakethållare med ett
snöre satte jag mig och läste in litet till skräckkursen jag läser på min
Sony-läsplatta, i väntan på att saker skulle dra igång.  Sedan började quizen -
frågor, rättning, svarsredovisning tog ca en timme. (Något mycket mer än quizen
var det inte.)

Och här kommer skräckchocken.  När jag lämnade in mitt svar (10 frågor av
1X2-modell) muttrade jag att jag minsann inte är en Lovecraft-expert. Jag läste
honom en del som ung, via Sam J:s utgivning och Kalla Kårar och kanske något
mer. Sedan dess har jag faktiskt läst mer OM HPL. Jag har alltid tyckt att
Lovecrafts något udda liv, hans enorma korrespondens, hans
amatörpressaktiviteter m m är mer fascinerande än hans litterära verk.  Så gick
jag och VANN quizen... Det blev en smula skräckchock.  Kanske var jag hjälpt av
att ha läst mycket genrehistoria i allmänhet, och vissa av frågorna hade jag
viss aning om då de figurerat på olika sätt på de Lovecraft-festivaler som
hållits. Men liksom HPL:s mytologi, alla konstiga namn, mer intrikata detaljer
om novellerna, osv - det är jag usel på.  Jag kände det som om jag hade
någorlunda koll på hälften av frågorna. Ett par kunde man kanske lista ut
svaret på genom uteslutningsmetoden. Och resten chansade jag på. 5-7 rätt av
tio, trodde jag - men jag hade nio rätt.  Hur gick det till? Tja, det finns
kanske viss dold kunskap i bakhuvudet som gjorde att chansningar gick hem. I
alla fall vann jag som förstapris en ny novellsamling av Lovecraft, Saranaths
undergång (Bakhåll, 2011). Det finns nog skäl att läsa den, för jag vet att
Lovecraft kommer att dyka upp senare i skräckkursen jag håller på med.
Lovecraft-expert? Moi?

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /