[SKRIVA] Re: Q: "What's bugging you?" A: "NSA."

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 2 Jul 2013 01:12:39 +0200

Rickard:
> Det tvivlar jag starkt på, att det "omöjliggör" all avlyssning;
> däremot försvårar det säkert avlyssning. Och även om tekniken finns
> och ska användas, är det inte säkert att det sker; NSA kan lägga
> beslag på servrar eller övertala administratörer att gå deras ärenden.
  Naturligtvis kan man försöka ta den enda möjliga genvägen: att stjäla
krypteringsnycklar.  Men rätt hanterade skall system som t ex PGP vara säkra.
Vi kan i pressen läsa hur polisen försökt komma åt den krypterade hårddisken på
den för griftefridsbrotts åtalade "skelettkvinnan" i Göteborg, och misslyckats
(och då har de säkert anlitat iaf Sveriges bästa experter).  Enkelt sagt bygger
system som PGP (står för krypteringsprogrammet Pretty Good Privacy) på något
kallat "oändliga fallucke-algoritmer". Den vanligaste - men det finns många
fler om denna mot förmodan kan knäckas - bygger på att det är ofantligt svårt
att dela upp ett riktigt stort tal i primtalsfaktorer. Det finns ingen algoritm
för att göra det, utan man måste använda "brute force" (testa sig fram).
Forskarvärlden har i sekler försökt hitta algoritmer för att dela upp stora tal
i primtalsfaktorer. Ingen har lyckats. Den matematiska världen är ganska öppen
och många, många jobbar på problemet, men ingen har lyckats. Tiden det tar för
en dator via "brute force"-attack växer ju större talet är, och
krypteringsnycklarna som används kräver teoretiskt tusentals eller miljontals
års arbete för världens kraftfullaste superdator. NSA sitter (är det gängse
bedömningen) inte inne med några hemligheter som åstadkommer "Sesam, öppna
dig!".  Att säker kryptering som PGP har släppts i public domain har storligen
irriterat NSA, CIA och säkerhetstjänster över hela världen. Programmeraren
bakom, Phil Zimmerman, har trakasserats och förhörts i USA.  Det finns ett
potentiellt hot mot system som PGP: kvantdatorer. Sådana kan utföra brute
force-angrepp på ett kick. Problemet är att nycklarna är tusentals bits långa
och dagens bästa högst experimentella kvantdator (som är högst instabil) klarar
typ 8 bitar... Och skulle primtalskryptering knäckas, finns flera andra
"oändlig fallucke-algoritmer", varav en del inte passar för kvantdator-angrepp.
 Matematiken bakom kryptering är sådan att den ger avsändaren alla fördelar,
och tjuvlyssnaren en massa nackdelar - om systemen används rätt. Det inger hopp
mot massavlyssningsraseriet.
--Ahrvid
Ps. En bra bok om krytering att läsa är Simon Singhs Kodboken. (Jag träffade
Singh i Sthlm för ett antal år sedan och gjorde en intervju.)
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)