[SKRIVA] Re: Q: "What's bugging you?" A: "NSA."

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 2 Jul 2013 00:23:43 +0200

Den 2 juli 2013 00:12 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Det finns ingen naturlag eller annat som säger så. För det första
> får vi se till att påtvinga politrukerna något slag av moralisk
> kompass (som t ex säger "att massavlyssna medborgarna är
> OFF!"). Det kan göras genom valurnor, opinionsbildning, civilt
> motstånd, demonstrationer m m.

Det är ju det jag skriver: Genom politik och internationella lagar
påtvingar man dem en moralisk kompass. Men det omöjliggör naturligtvis
i sig inte övervakning, ifall stater och myndigheter bestämmer sig för
att strunta i detta.

> För det andra finns teknologi för att omöjliggöra massavlyssning.
> Det finns avlyssningssäker kryptering som PGP, det finns
> avlyssningssäkra förbindelser (samlingsnamn VPN, Virtual Private
> Networks), det finns möjligheter att dölja IP-nummer, osv, osv.

Det tvivlar jag starkt på, att det "omöjliggör" all avlyssning;
däremot försvårar det säkert avlyssning. Och även om tekniken finns
och ska användas, är det inte säkert att det sker; NSA kan lägga
beslag på servrar eller övertala administratörer att gå deras ärenden.