[SKRIVA] Pulp fiction in Europe before 1914

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 1 Apr 2011 03:31:55 +0200

En intressant artikel om billighetsmagasin, pulpmagasin, i Europe före första
världskriget, från 1700-talet och framåt:

http://io9.com/#!5785897/an-introduction-to-pulp-fiction-in-europe-before-1914

Författaren Jess Nevins är såvitt jag förstår professionell bibliotekarie och
kännare av gamla serietidningar och pulpmagasin.
  Jag vet inte vad han räknar som sf/fantastik-magasin, men han nämner en hel
del som vida föregår amerikanska Weird Tales eller Amazing Stories, från
1920-talet. T ex:
  "The first European magazine to specialize in fantastic material was the
Irish Marvellous Magazine (1822), chich reprinted edited versions of popular
Gothic novels." (Sedan nämner han också svenska Stella från 1880-talet, en
blaska ingen utom Sam J Lundwall hittat hur man än letat i KB och annorstädes.
Många ställer sig skeptiska till om detta Stella funnits.)
  En väldigt intressant artikel, fast den hoppar väldigt snabbt och hinner
knappt nämna ett magasin innan det går till nästa. (Det borde skrivas en bok om
detta, så vi får mer kött på benen!)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----