[SKRIVA] Re: Psychodramat Quick...

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 30 Nov 2013 16:19:01 +0100

Den 30 november 2013 15:24 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx
>:
> En av orsakerna till att rättsskandaler av detta slag kan hända tycks
> varaatt somliga inte är intresserade av att utreda själva sakfrågan
> dvssanningshalten. De är mer intresserade av att driva teser som är
> fördelaktiga förderas egen karriär (exempelvis Sven Åke Christiansson,
> författare till "I huvudet på enseriemördare", en bok vilken använts som
> kurslitteratur på svenska högskolor).

Det är elementärt, för alla som följt skandalen.

> I byggandet av det egna varumärket ingår även att utmåla alla
> "meningsmotståndare"som okunniga.

Ofta är meningsmotståndarna faktiskt okunniga, opportunistiska och rent
hycklande samt naiva -- det är den värld och verklighet vi lever i.
Dessutom är det mycket vanligt att dessa meningsmotståndare i brist på
argument förfaller till rena insinuationer -- som har fördelen att man
sedan kan ljuga och påstå att man inte aaaaalls menade något sådant.

Om man lämnar därhän tomtjafset och de tomma påståendena om att Sverige är
världens mest rättsäkra land, och kastar ett öga på den verklighet som
självklart existerar och dessutom utan att skrivas inom postmodernistiska
citattecken, så hittar man snabbt dessa bevis på vilken präktig rättsstat
vi (inte) lever i:

* Bordellhärvan
* Styckmordsrättegången
* Quick-skandalen
* Rader av satanist-, pedofil- och kannibalrättegångar på 90-talet, där
ofta fnoskprofessorn och feminist-Sveriges stora akademiska stjärna Eva
Lundgren användes som expertvittne.
* Barnläkarfallet
* Assange (japp, de som håller koll på fakta ser snabbt att detta är en
skandal)
* Polisens onödiga dödsskjutningar de senaste åren, där inga poliser ställs
till svars.

Detta är exempel som slår mig i stunden, det finns betydligt fler. Jag
kommer också att tänka på den kanske mest stinkande affären av alla: Hur
toppolitiker i Sverige ställdes inför problemet med apatiska flyktingbarn,
och bara för att slippa ta ansvar för vanvård gaddade sig samman --
inspirerade av högerextremistiskt lögnaktig ryktesspridning på nätet --
polisanmäla föräldrarna för att ha förgiftat barnen. Det visade sig
naturligtvis vara grundlöst, men det saboterade effektivt debatten och
politikerna slapp ta sitt ansvar. Och vem bryr sig egentligen särskilt
mycket om några apatiskt deprimerade och uppgivna flyktingbarn, i synnerhet
som det här handlade om romer (alltså den flyktinggrupp som redan från
början befunnit sig på absoluta botten)? Denna gigantiska skandal är nästan
bortglömd numera.

Detta var dock inte någon rättsskandal i egentlig mening, eftersom
rättsapparaten skötte sig bra, till skillnad från lögnaktiga och
ryggradslösa toppolitiker uppbackad av migrationsministern Barbro Holmberg.
Men det visar också att Sverige är ett betydligt skitigare land än vi
svenskar vill tro och vågar erkänna. Självbilden är viktigare än
verkligheten.