[SKRIVA] Psalmbok, censur och yttrandefrihet

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 22 Apr 2015 23:32:09 +0200

Japp, dags igen att ta sig för bröstet och förfasa sig i högan skyn, eftersom
det är *censur* å färde, dessutom religiös censur i en form som hotar *konstens
frihet*. Finländska psalmboken ska revideras; "Idas sommarvisa" tas bort
eftersom den påstås vara profan (världslig), och en sång om Maria Magdalena
"Hon är svart som en natt" eftersom den påstås vara rasistisk och använder
ordet "hora".
http://www.dn.se/kultur-noje/biskopar-vill-inte-ha-svart-som-en-natt-hora-eller-ida-i-psalmbok/

Nej, det är knappast någon som kommer att förfasa sig i högan skyn över denna
censur, eftersom det inte är muslimer som av politiska skäl stryker i
psalmboken (alltså inget att bry sig om, emedan yttrandefrihetshysterin
huvudsakligen är en antimuslimsk rörelse). Det är rimligtvis okej att stryka
och omarbeta psalmböcker över tid, eftersom de aldrig varit avsedda att vara en
gång för alla givna. Jag vill minnas att "Idas sommarvisa" varit omdiskuterad
då och då tidigare eftersom den är naturromantisk och inte egentligen kristet
religiös, och det verkar vara ett giltigt skäl att inte ta med den i en per
definition kristen sångbok. Men skälen till att stryka "Hon är svart som en
natt" är så skenheliga att det skriar. Jag hittade hela texten här, efter en
googling:
https://m2.facebook.com/notes/jesus-christ-superstar-hille/maria-magdalena-kvinnan-som-smorde-jesus/279045682126231/

Vad som egentligen bekymrar dessa biskopar är att sången är ohöljt erotisk och
är pang på rödbetan med vad Maria Magdalena sysslat med; och ja, normalt
fungerande människor kan "läsa andras tankar" och begripa detta uppenbara
faktum. Normalt fungerande människor begriper också att raden "Hon är svart som
en natt" inte syftar på att Maria Magdalena skulle vara negress. Dessutom är
det uppenbart för normalt fungerande människor att raden "Inget hem, ingen
hamn, bara 'hora' till namn" och kontexten det ingår i, tar ställning EMOT
användandet av tillmälen som hora och att förnedra en kvinna, även om hon
fallit till samhällets botten. (Jag vet att det finns åtskilliga icke-normalt
fungerande människor på denna lista, som tror att allting kan tolkas och
omtolkas efter behag, och att det postmodernistiskt inte skulle existera något
som alla klart och tydligt begriper bara man är ärlig mot sig själv och andra;
men sådana dårfinkar får flaxa hysteriskt hur mycket de vill, det enda som sker
är att jag fnyser åt den pladdrande idiotin.)

Sedan ska det påpekas att den prostituerade som smörjer Jesus fötter säkert
inte är menad att vara Maria Magdalena, eftersom bibeltexten i sig inte
förklarar det så. Det är en historisk ihopblandning och avsiktlig vantolkning
för att nedvärdera Maria Magdalenas roll som vän (möjligen lärjunge) till Jesus.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck * �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).