[SKRIVA] Plotto finns online

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 17 Apr 2013 21:29:27 +0200

I ett tidigare inlägg nämnde jag en artikel om "plot devices", främst i form av
böcker för att skapa berättelseintriger. Urfadern till det här är en bok kallad
Plotto, från 1920-talet.
  Jag upptäckte att den scannats och finns online:
http://archive.org/details/plottonewmethodo00cook

Jag vet inte om den är så användbar, men den kan ju vara kul att kolla på. På
något komplicerat sätt bestämmer man en startpunkt för sin novell, och via ett
nummersystem pekas man till olika förslag på fortsättningar. Författaren till
Plotto, William Wallace Cook, var själv frekvent bidragsgivare till pulpmagasin
m m.
  Tidigare har jag studerat program, böcker m m för att "skapa intriger" en hel
del. Men efter att ha studerat ämnet har jag mest kommit fram till att en sådan
här "mekanisk" metod till intrigmakande har betydande begränsningar. Inget slår
att sätta sig ned och tänka, tänka och hitta på något själv...

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)