[SKRIVA] Piratradio - eterns stencilapparat

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 3 Oct 2013 23:19:39 +0200

Jag tror jag nämnt det på SKRIVA tidigare. Men jag har en kompis som en gång
sysslade litet med piratradio. Han höll inte på så länge och åkte aldrig "fast"
men sände gjorde han ett antal gånger. Det var det klassiska med en
batteridriven radiosändare, kopplad till en kassettbandspelare, i en väska som
lades på ett högt ställe i Stockholm, och jag blev vid ett tillfälle värvad som
"spanare". Man skulle vara en bit ifrån sändarväskan och spana efter möjliga
pejlarbilar från Televerket. Det kom inga sådana, men spännande var det.  Jag
påminns om det när jag ser den här utmärkta sidan över piratradioverksamhet,
framför allt i Stockholm:

http://www.antus.org/pirat.html

Här har vi allt om piratradiostationer, nästan (jag tror inte jag hittar
uppgifter om min kompis lilla verksamhet).  Jag har svårt att känna någon
indignation över de här glada amatörerna som höll på. Det var litet som "eterns
stencilapparater" och i grunden handlade det om yttrandefrihet. Jag har ALDRIG
tyckt att det svenska etermonopolet var en bra idé. Det var utmärkt när först
närradion kom (jag höll på litet med sådant) och sedan kabel/satellit-TV,
privat radio, nya TV-kanaler osv. Idag torde vem som helst kunna starta en
sorts radio- eller TV-kanal över nätet.  Storskaliga radiopirater som Radio
Nord och Radio Syd, som höll på i början av 60-talet, har t o m gjort
samhällsviktiga insatser. De sände från båtar utanför kusten och fick
politikerna att gå i spinn! Inte kan vi tillåta vem som helst att säga vad som
helst! Vi måste ha politisk kontroll över det! Förbjud!  Man snabbstiftade nya
förbud (som t ex gjorde det förbjudet för alla svenskar att på något sätt
understödja Radio Nord och Syd) och Sveriges Monopolradio fick snabbt inrätta
sin melodiradio, som sände den popmusik man innan dess ansett folket skulle
besparas. Folk var ju dumma i huvudet och visste inte att populärmusik var
skadligt för dem och att de måste skyddas från det.  Britt Wadner som körde
Radio Syd fick t o m krypa i finkan för sin modiga pionjärinsats. De som länken
ovan tar upp (mest småpirater på FM-bandet i Stockholm) åkte någon gång ibland
fast, och behandlades mildare (10-20 dagsböter plus beslagtagen sändare) men de
gjorde en viktig insats för att göra den s k närradion oundviklig (fr o m sent
70-tal).  Sedan kom Jan Stenbeck med ekonomiska muskler och stor fräckhet och
knäckte så¨väl Televerket som Sveriges Radio och TV. Han startade telebolag som
med olika finter kunde utmana Televerket och han startade TV3 som sände via
satellit från London, och inget blev sig likt.  Mediamonopol är av ondo.
Särskilt statsstyrda sådana.  Och nog tusan var det spännande att stå där och
spana efter Televerkets pejlarbilar...

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /