[SKRIVA] Re: Piratpartiet mot ACTA

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 24 Apr 2010 20:16:56 +0200

Den 24 april 2010 19.17 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> [...]
> sedan, men den grundnivån av matte har inte trängt igenom...
>  Jag frågade om han hade prognos på när röran skulle vara fixad, och han
> trodde "eventuellt i augusti". (Om du läser detta, Amelia, kanske du kan
> rätta/kommentera/komplettera?)
>  Uppemot 100 pers närmast talarna kan sägas ha deltagit i demonstrationen,
> men Medborgarplatsen var full med folk, så vad som hände bör ha nått ut till
> hundratals fler. Jag hörde t ex en engelskttalande som kom förbi och undrade
> vad det handlade om (och fick info av en PPist).
>  Solen sken och det var trevlig stämning.

Intressant läsning!

Eftersom listans grundare är så att säga tämligen Off-Topic, så vill jag
passa på att dra min dagshistoria kring PP-politik.

Jag var på flygbladsutdelning i Brunnsparken, GBG. Det började tamt med att
jag var ende pirat ute, men vad det led dök två PPister upp. En tidigare
bekant, och en ny från Jönköping som tog paus från Liseberg några timmar.
20-talet foldrar fick jag iväg, om kunskapssamhället (från höstkampanjen).

Men allra intressantast var en äldre herre vid namn Adam som dök upp och
snackade säkert 20 minuter med mig. Han hade bott i Sverige över tjugo år,
inflyttad från Jemen. Hade tydligen vänner från en massa kulturer - bodde i
Bergsjön. Och han sade att han förvisso inte visste mycket om piratpolitik
(jag upplyste honom om mycket dessa tjugo minuter), men ändå hade märkt att
"detta är något nytt". Han gav upp politiken redan på 60-talet då han, som
han sade, "märkte att alla partier var samma skit". Och han frågade mig vad
PP hade för garanti att inte gå samma väg som övriga partier - toppstyre och
mygel.

Jag sade att det som just nu håller på att spränga partiet också kan vara
det som på lång sikt motverkar en sådan "gammelpartiutveckling". Nämligen
transparensen. Att ta något initiativ eller ha någon "maktposition" inom PP
innebär ett hejdlöst kritiserande från gräsrötter. Rick måste ha ett
veritabelt he-e däruppe, med 24-timmar-om-dygnet-kritik.

I alla fall ville denna Adam hjälpa mig att sprida PP-politik bland de
invandrare han kände och vi kom överrens om att sätta upp ett bord
tillsammans på Hammarkullekarnevalen som är i slutet av maj. Jättekul!

http://olofb.wordpress.com