[SKRIVA] Piratpartiet mot ACTA

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 24 Apr 2010 19:17:35 +0200

Var och besökte ACTA-demonstrationen av Piratpartiet på Medborgarplatsen, ett
symboliskt bra namn för medborgarfrågor! (Om än jag kom något sent. PC:n
kraschade, jag fick köra malware-scanning, och tidsplanerna försköts.) Där
stötte jag på bl a Mats Henricson, som såvitt jag förstår är engagerad
piratpartist. Vi snackade litet om vulkanmoln och ni har kunnat följa hans
äventyr via Twitter (han kom hem via flyg i onsdags, ett av de första flygen
som flög).
  ACTA handlar om handels- och gränskontroller som påstås vara till för att
hindra förfalskningar av varumärkesvaror (något PP inte har något emot), men
får (om nu förslaget går igenom) vida större utsträckning. Man tänker sig
använda det i största allmänhet mot avvikare i uppfattningen om hur långt
upphovsrätt skall sträcka sig. Upphovsrättsindustrins våta dröm.
  På PP:s demonstrationer kan vem som helst ställa sig upp och hålla tal (man
får anmäla sig till en ceremonimästare eller vad man kan kalla honom) och det
var väl några tal som inte var alltför välformulerade. Men så kom Christian
Engström upp på trappan till Medborgarhuset och höll ett lysande tal. Det är
PP:s EU-parlamentariker.
  Bl a gjorde han jämförelser med DDR och hur man i gamla Östtyskland
övervakande folk med kartotek, skrivmaskiner och karbonpapper. Nu kan man göra
det en miljon ggr effektivare med datorer. Vi tror att "det spelar ju ingen
roll, vi har ju snälla politiker", men situationen KAN ändras. Det var snälla
regeringen i Holland som på 1920-talet införde registrering av allas religiösa
tillhörighet. När nazisterna invaderade blev de oklanderliga registren
dödsdomar för tusentals människor. Man kan inte hålla på att registrera och
övervaka; vi har inga garantier vad det kan komma att användas till.
  Sedan drog MEP Engström en ganska lyckas parallell med hur det är att vända
ett segelskepp. Man slår om rodren men inget verkar hända. Så börjar det
fladdra i förseglen, och så fladdrar det i några segel till, och vips - snart
fladdrar det i de stora seglen, och skutan vänder. Piratpartiet har gjort,
menar han, att det börjat fladdra i förseglen, och kanske några segel till och
nu gäller det att hänga i så att hela skutan kan vändas (bort från
övervaknings/kontrollsamhället). Det finns fortfarande mycket stort intresse
ute i Europa för de där konstiga piraterna i Sverige, och det som händer här
spelar roll.
  Svenska Piratpartiet är pilotpartiet, lotspartiet, det som visat vägen.
  Sedan talade språkröret för Grön Ungdom i Stockholm (Annika, missade
efternamnet) och sade en del intressanta saker. MP (vars miljöpolitik jag skyr,
iofs) har en hel del gemensamt med PP vad gäller IT-politik. Hon hade nyligen
ingått i en besöksgrupp till FRA på Lovön och fick kaffe och mackor - men ingen
info ö h t. "Det fattar ni väl att vi inte kan berätta vad vi sysslar med. Vi
kan inte ens berätta vad vi letar efter. Vi kan inte säga nå't! Skall det vara
en påtår..."
  Inte ens Sveriges valda ombud i riksdagen får veta vad FRA sysslar med (annat
än att man godtyckligt avlyssnar folk). Hon berättade att på FRA är man väldigt
oroliga över att Sverige fått rykte om sig att vara ett land där många är i
uppror mot avlyssning, så utländska avlyssnare blir försiktiga i kontakten med
FRA. Alltid något. (Jfr det Engström sade om att det är mycket intresse på
Sverige i IT-frågor och avlyssning. Det som sker här *spelar roll* i Europa.)
  Ytterligare någon pratade kanske, men partiledare Rick Falkvinge avslutade.
Det var mest allmänna hurrarop för att mobilisera partisympatisörer, och inget
fel i det. (Han pratade också i början, vilket jag missade. Han är en bra
talare. De avslutande hurra-talet var väl så där - men någon måste heja på
trupperna.)
  Förutom med Mats snackade jag efter demonstrationen också med MEP Engström.
Det är tydligen så att allas vår Amelia Andersdotter *ännu* inte kunnat inta
sin plats i Europaparlamentet! Det är skandalöst. Christian sade att han givit
henne ett passerkort så hon kan komma in, men hon får ännu varken lön, säte
eller något. Det är en massa byråkrati och politik som hindrar. Det är något om
att Tyskland skall förlora tre platser och inte gillar det. Och fransmännen vet
inte om ett mandat skall gå till miljöpartiet eller någon annan, och det är
allmän röra. Det handlar inte om motstånd mot Piratpartiet, utan bara om
politiskt schackrande. Christian sade:
  - Om man läst Hej Matematik skulle man ha kunnat reda ut detta för länge
sedan, men den grundnivån av matte har inte trängt igenom...
  Jag frågade om han hade prognos på när röran skulle vara fixad, och han
trodde "eventuellt i augusti". (Om du läser detta, Amelia, kanske du kan
rätta/kommentera/komplettera?)
  Uppemot 100 pers närmast talarna kan sägas ha deltagit i demonstrationen, men
Medborgarplatsen var full med folk, så vad som hände bör ha nått ut till
hundratals fler. Jag hörde t ex en engelskttalande som kom förbi och undrade
vad det handlade om (och fick info av en PPist).
  Solen sken och det var trevlig stämning.

--Ahrvid

Ps. Räkna med att jag drar igång litet PP-aktivism närmare valet. Ni får stå ut
- och rösta rätt!

Spela spel i Messenger!
http://www.windowslive.se/playground/default.asp-----