[SKRIVA] Piratförlaget övertar Sjöwall/Wahlöö

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 13 Jan 2012 15:51:41 +0100

Den stora nyheten när Piratförlaget bjöd in till årets presslunch idag var att
man lyckats få överta rättigheterna till Maj Sjöwall och Per Wahlöös
epokgörande kriminaldekalogi från Norstedts. Maj Sjöwall var på plats och sken
som en sol. Hon är nämligen sedan 70-talet mycket god vän med Piratförlagets
Ann-Marie Skarp. Böckerna skall nu återutges i ny, snygg formgivning och med
förord av flera av Skandinaviens ledande deckarförfattare. Det blir en nystart
för svenskt deckeris mest grundläggande verk! Jag pratade litet med Maj *, som
sade att förflagsflytten lyckats efter lång övertalning och en sympatisk ny
redaktör på Norstedts. Norstedts "snuvade" en gång Piratförlaget på Stieg
Larsson, men nu har man å andra sidan "snuvat" Norstedts på Sjöwall/Wahlöö. 1-1
i förlagsmatchen.
  I övrigt bjöds på kycklingbitar, något kåldolmeliknande, couscous (som jag
iofs inte gillar), kikärtspasta och litet annat. Vid mitt bord var bl a en
journalist från Aftonbladet, Sveriges Radio och SVT:s Marianne Rundström (sade
åt henne att deras morgonprogram var mycket  bättre än TV4s, som har för mycket
flams) och Året Runts Birgitta Dellbrand (som körde min novell i våras -
varslade om att jag kanske har fler). Passade även på att säga hej till Mattias
Boström som ju var red för den piratförlagsbok jag bidrog till (från deras
stora deckartävling). Han fick faktiskt ett manusutdrag av mig; risken att
Piratförlaget tar det är nog obefintlig men han kanske kan tycka det kul rent
privat.
  Efter mat och mingel presenterades vårens nyheter. De inbegriper bl a:
  En ny Jo Nesbö, Gengångare, om ett nytt hemskt knark i Oslo. En Helene
Tursten, I skydd av skuggorna, som lär vara mycket hårdför. Hennes böcker har
ju filmats, och hon var på plats. Tursten berättade att de nya böckerna
ovanligt nog är skrivna *efter* filmerna. När man filmat hennes första böcker
behövdes nya historier, så hon skrev synopsis, och när filmerna gjorts skrev
hon böckerna efteråt. Vi fick en filmad rapport från New York från succéparet
Anders Roslund och Börge Hellström som var litet hemlighetsfulla om sin nya
roman. De har rönt stora internationella framgångar i alla fall.
  Sara Lövestam som vann Kapitel1:s Bok-SM för ett par år sedan kommer med sin
tredje roman, Tilbaka till henne, en historisk parallellhistoria om två kvinnor
och rösträttsstriden. Kristina Ohlssons (fd Säpo-anställd...) nya thriller
Paradisoffer är en terroristhistoria om ett bombhotat flygplan och ett försök
att utpressa regeringen. Lövestam och Ohlssons böcker låg i gåvopåsen vi fick
med oss (dock i okorrade specialtryck av förhandstyp).
  Nystartade Lilla Piratförlaget (för barn & ungdom) presenterade också några
titlar, genom sin nytillsatta boss Erik Titusson. Här är en sf-liknande
historia kanske intressantast, Danska Janne Tellers Om det vore krig i Norden,
en sorts alternate history där Sverige och Danmark råkar i krig och en familj
blir flyktingar i Egypten (med alla de problem flyktingar drabbas av!). En
internationellt uppmärksammad debattbok grafiskt utformad som ett pass, vilken
Piratförlaget lyckades få först efter budgivning. Janne Teller kommer till
höstens bokmässa, som ju får nordisk litteratur som tema.
  Det var gott om folk, uppemot 50-talet journalister i Piratförlagets tämligen
flotta kontor på Kaptensgatan. Och utanför fönstret virvlade ett lätt snöfall.

--Ahrvid

* Läs även om min tidigare träff med Maj Sjöwall på
//www.freelists.org/post/skriva/Trff-med-Maj-Sjwall-hon-som-startade-allt

Ps. Antecknade en hel del, så jag kanske senare gör en utökad version av denna
rapport när jag lyckats tyda mina kråkfötter. Det här får bli min snabbrapport.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)