[SKRIVA] Pirate Bay-domen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 17 Apr 2009 15:14:21 +0200

Vad anser vårt goda filk om Pirate Bay-målet? PDF finns här:

http://nyhetskanalen.se/polopoly_fs/1.947692.1239966831!domen%20i%20pirate%20bay-målet.pdf
  Jag har inte hunnit läsa den. Över 100 sidor, noterar jag. Däremot har jag
sett sammanfattningar och en del diskussioner.
  Några lösa kommentarer:
  * Sista ordet är inte sagt. Vid överklagande kan resultatet bli ett helt
annat.
  * Man verkar ha drämt till rätt hårt, vilket tyder på inflytande från
upphovsrättsbranschens omfattande lobbyism.
  * Jag tror inte sista ordet är sagt ens efter överklagandet!
Upphovsrättsfrågan kommer att leva i åratal, decennier. Piratpartiet uppmanar t
ex folk att öppna sina trådlösa nät (man kallar initiativet Ipredia) eftersom
det då inte går att fastställa identiteter. Bahnhof säger att man för säkerhets
skull numera rutinmässigt suddar all gammal nätverksinfo, så den inte finns att
begära ut. En annan ISP har vägrat att lämna ut info under IPRED, med
motivering att anmälarna (upphovslobbyister) baserar sig på illegalt överkommen
info. Den berömde brasilianske författaren Paulo Coelho har nyligen
uppmärksammats för att han gått ut och försvarat fildelning. Det finns ett
accelererande intresse för teknologi för att anonymisera internettrafik. Det
finns mycket!
  Min inställning är, som deklarerats, att respekten för individens frihet
kräver att kopiering för enskilt bruk försvaras. (Som en följd bör nedladdning,
för det mesta, vara tillåten, men däremot inte uppladdning, för det mesta.)
Människan måste ha en sfär för personlig handlingsfrihet omkring sig, och
värdet av att denna sfär finns är så stort att utomstående intressen i form av
upphovsrätt inte skall ha rätt att gripa in.

http://www.live.com/getstarted.aspx