[SKRIVA] Re: Pirate B krypterar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Dec 2008 19:48:48 +0100

Göran I skrev:
> Fast med den nya förslaget på datalagringslag så kan
> anonymiseringstjänster bli olagliga. Förslaget har varit på tal förut,
> men nu försöker regeringen smussla igenom det under julhelgen. Man
> önskar att det vore ett skämt.
  Håller5 med om kritiken. Anne Ramberg som refereras till hörde jag på en
konferens. Att försöka förbjuda anonym kommunikation tror jag blir tekniskt
svårt. Och det vore ett trendbrott. Vi har ju faktiskt rätt att skriva brev
anoymt, ringa anonymt etc. Varför skulle E-kommunikation vara annorlunda?
Clinton försökte förbjuda kryptering som inte NSA kunde läsa men gick på
pumpen. Ingen vill följa en sådan lag och den bli omöjlig att övervaka.
  Svenska politiker gömer sig bakom EU. Faktum är att svenska lagförslag
vanligen går mycket längre än vad EU) kräver. Man passar på och skyller på EU.

http://www.live.com/getstarted.aspx